یک‌شنبه 22 مهر 1403

ملخ‌هایی صحرایی به قیروکارزین هجوم آوردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ملخ‌هایی صحرایی به قیروکارزین هجوم آوردند

شیراز - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغ‌های این شهرستان هجوم سنگین و بی‌سابقه‌ای آورده‌اند گفت: در دو دهستان هنگام و زاخرویه از بخش مرکزی این شهرستان عملیات مبارزه آغاز شده است.

مهدی همتی شنبه با اشاره به ریزش متعدد دستههای بزرگ ملخ صحرایی از سی و یکم اردیبهشت ماه، به قیر و کارزین افزود: عملیات مبارزه با موج جدید ملخ صحرایی تاکنون در بیش از 350 هکتار از مناطق آلوده این شهرستان با مشارکت کشاورزان و باغداران انجام شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر وسعت اراضی در معرض خطر بیان کرد: نزدیک به 150 نفر از بهره برداران با دریافت بیش از 280 لیتر سم به وسیله ادوات و سمپاش های شخصی مبارزه را انجام داده اند که با توجه به مسائل فنی در این حوزه احتمال نیاز به سمپاشی دوباره نیز وجود دارد.

او با بیان اینکه ملخ های مهاجم بالدار و نابالغ هستند، گفت: این ملخ ها برای رشد و بلوغ نیاز غذایی بالایی دارند و به شدت گرسنه هستند از این رو هیچ محصول کشاورزی از تعرض و خطر آن ها مصون نیست.

به گفته وی گروه زیادی از محصولات زراعی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، آفتاب گردان و محصولات باغی مانند نخل و انواع مرکبات در مناطق مذکور در معرض آسیب هستند که تاکنون با سرعت العمل اکیپ های جهاد کشاورزی و باغداران منطقه خسارت به حداقل مقدار ممکن رسیده است.

همتی اعلام کرد: در سال زراعی جاری بیش از 18 هزار و 500 هکتار از عرصه های منابع طبیعی، باغ ها و مزارع به منظور ردیابی ملخ صحرایی در این شهرستان پایش شده که در 667 هکتار مبارزه شیمیایی انجام گرفته است.

او عنوان کرد: برای سطوح سمپاشی شده بیش از 780 لیتر سم به صورت کاملا رایگان تهیه شده و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است که با توجه به وضعیت موجود سموم مورد نیاز افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: کشاورزان و باغداران نسبت به بازدید مزارع و باغ های خود به شکل مستمر اقدام کنند همچنین به منظوره مبارزه، سمپاش های خود را آماده به کار داشته باشند.

وی گفت: عموم مردم در صورت مشاهده دسته های ملخ صحرایی با شماره 1504 تماس بگیرند یا به نزدیک ترین مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و موضوع را اطلاع دهند.

شهرستان قیر و کارزین در جنوب غرب استان فارس واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*