دوشنبه 9 مهر 1403

مناطق مستعد آتش سوزی در قزوین شناسایی شده‌اند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مناطق مستعد آتش سوزی در قزوین شناسایی شده‌اند

قزوین - ایرنا - مدیر کل محیط زیست استان قزوین گفت: مناطق مستعد آتش سوزی در قزوین شامل جنگل طارم با 12 هزار هکتار، مناطق مرتعی در الموت با پنج هزار هکتار و بافت جنگی در منطقه باشگل با 50 هکتار مساحت شناسایی شده‌اند.

حسن عباس نژاد روز دوشنبه در نشست پیشگیری از وقوع حریق در مراتع و اراضی استان، افزود: طبق قانون، مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق تحت مدیریت آن بوده و برابر ماده 16 قانون شکار و صید این سازمان موظف است در مکان‌های تحت حفاظت برای اطفای حریق اقدام کند.

وی اضافه کرد: 450 هزار هکتار در سطح استان تحت حفاظت سازمان بوده که از این مقدار 130 هزار هکتار در قالب مناطق چهارگانه و 320 هزار هکتار در قالب مناطق شکار و تیراندازی ممنوع است.

این مسوول گفت: برای جلوگیری از آتش سوزی مراتع سعی کرده‌ایم پاسگاه‌های محیط زیست را در حد توان تجهیز کنیم ولی اعتبارات ویژه‌ای برای اطفای حریق ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه در پاسگاه‌ها از نظر تجهیزات با مشکل مواجه هستیم، افزود: مشکل اصلی ما برای اطفای حریق در مناطق صعب العبور و کوهستانی است که متاسفانه از پاسگاه‌ها و تجهیزات کافی برخوردار نیستیم.

عباس نژاد گفت: در مناطق کوهستانی برای خاموش کردن آتش با مشکل مواجه هستیم چون سرعت وزش باد و صعب العبور بودن منطقه، امکان انجام هر نوع عملیات آبرسانی و انتقال نیرو را دشوار و ناممکن می‌سازد.

از ابتدای سال جاری تاکنون در استان حدود 13 فقره آتش سوزی در 200 هکتار از مراتع و اراضی استان به وقوع پیوسته است.

*س_برچسب‌ها_س*