جمعه 8 تیر 1403

منوچهر حسن‌زاده درگذشت

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
منوچهر حسن‌زاده درگذشت

منوچهر حسن‌زاده، مدیر انتشارات «مروارید» در آمریکا در 91 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گرجی، از اعضای هیئت مدیره انتشارات مروارید با تأیید این خبر به ایسنا گفت: متأسفانه او امروز (شنبه، دوم تیر) از دنیا رفت.

او درباره انتقال پیکر زنده‌یاد حسن‌زاده به ایران نیز خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم پیکرش به ایران منتقل شود اما این موضوع قطعی نیست و هنوز فرزنداشان در این زمینه تصمیم نگرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، انتشارات مروارید در سال 1340 بنا به پیشنهاد مجید روشنگر و با مشارکت فریدون نیکنام، منوچهر حسن‌زاده و پرویز علی‌بیک تاسیس شد. نخستین کاری که انتشارات مروارید چاپ کرد، رمانی بود به نام «دلشکسته» کارِ ناتانیل وست که به ترجمه عبدالله توکل منتشر شد. فعالیت این انتشارات با چاپ شعرهای بیژن جلالی برای اولین‌بار ادامه یافت.

در سال 1341 با اجاره مغازه‌ای روبه‌روی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب اسلامی فروشگاه کتاب انتشارات مروارید با نام «خانه کتاب» راه‌اندازی شد.

در سال 1342 فروغ فرخزاد برای چاپ کتاب شعر جدیدش - تولدی دیگر - به مروارید مراجعه کرد. سال 1345 بهرام بیضایی دنیای مطبوعاتی آقای اسراری را برای انتشار به مروارید سپرد. بدین ترتیب فعالیت انتشارات مروارید ادامه یافت و صدها کتاب در سالیان بعد منتشر کرد.

منوچهر حسن‌زاده، متولد 1312 بود. او فوق‌لیسانس علوم اجتماعی داشت. حسن‌زاده پیش از انقلاب عضو ارتش بود و در سال 1359 بازنشسته شد و از آن زمان تمام وقت در نشر کار می‌کرد.

245245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1923319