سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

من بچه انقلابی هستم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
من بچه انقلابی هستم

تهران - ایرنا - مراسم بزرگداشت 16 آذر روز دانشجو که با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، دارای حاشیه‌هایی بود و یکی از دانشجویان که خود را بچه انقلابی می‌دانست برخی از مشکلات دانشجویان را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، این مراسم امروز دوشنبه به مناسبت روز دانشجو در سالن ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور دانشجویان برگزار شد که در این نشست زمان سخنرانی وزیر علوم که صحبت از اتحاد بین وزارتخانه‌ها علوم و بهداشت به میان آورد، یکی از دانشجویان در میان حضار زمانی را برای صحبت خواست که مطالبی را ارایه کند.

این دانشجو که خود در دوره دکتری تحصیل می‌کند، خطاب به وزیر علوم و رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه در یک تیم هستند، اما با هم خیلی تفاوت داریم، حقوق اعضای هیات علمی این وزارتخانه‌ها با هم متفاوت است، دانشجویان دکتری وزارت علوم حقوق نمی‌گیرند، اما دانشجویان دکتری وزارت بهداشت حقوق دریافت می‌کنند که این سخنان با تشویق سایر دانشجویان همراه شد.

وی ادامه داد: همه با هم فرق دارند من اولین دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی هستم. از طرف کسانی که در این نشست حضور ندارند، به این نشست آمدم و صحبت می‌کنم چون دیگر دانشجویان بخاطر اینکه نگاه خاصی به آنها نیست، حرفی برای گفتن ندارند و در این نشست حاضر نشدند.

وی خاطرنشان کرد: شب گذشته با تعدادی از دانشجویان تماس گرفتم که فردا برای شرکت در جلسه حاضر شویم، اما آنها گفتند کجا بیاییم وقتی دیده نمی‌شویم، همه دانشجویان از این وضعیت ناراحت هستند چون مشکلات آنها دیده نمی‌شود.

این دانشجو که به نشانه اعتراض از زمان سخنرانی وزیر علوم استفاده کرد، اظهار داشت: من دوست دارم همه حرف بزنند تا مسئولان مشکلات دانشجویان را حل کنند، اگرچه ما دانشجویان مشکلات کشور را می دانیم اما امروز من به عنوان نماینده دیگر دانشجویان که در جلسه جایگاهی نداشتند صحبت می‌کنم که بخشی از مشکلات دانشجویان را بیان کنم.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی برای حل برخی مشکلات دانشجویان دوره دکتری مصوبه‌ای داشت که برای دانشجویان دوره دکتری حقوق ماهیانه در نظر گرفته شود اما اکنون 10 ماه از این قضیه گذشته باید پرسید که این قضیه به کجا رسیده است، اکنون مشکلات جامعه در حال افزایش است.

بدون سهمیه در کنکور شرکت کردم

این دانشجو با بیان اینکه من بچه انقلابی هستم و روی پای خودم ایستاده‌ام گفت: به عنوان فرزند جانبازی که حقم بود از سهمیه جانبازی پدرم استفاده و در کنکور شرکت کنم، اما این کار را نکردم و گفتم پدر رفت جبهه و من اما از سهمیه جانبازی پدرم استفاده نمی‌کنم و روی پای خود ایستاده‌ام که دوباره مورد تشویق قرار گرفت.

وی ادامه داد: من آبروداری می کنم و بچه انقلابی هستم، اما از اینکه همه با لابی‌گری بجایی می رسند درد می‌کشم پس به داد ما دانشجویان برسید.

وی در ادامه خواستار پیگیری سه موضوع از سوی رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم شد و تاکید کرد: درخواست دارم موضوع بیمه، حقوق و عضو هیات علمی شدن دانشجویان دکتری را پیگیری کنید که باز هم دانشجویان حاضر در این نشست وی را تشویق کردند.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این دانشجو که تفاوت بین دانشجویان وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد را مطرح کرد، اینگونه پاسخ داد و گفت: وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد همه در یک تیم هستند باید با هم متحد باشیم.

وزیر علوم خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان این دانشجو تصریح کرد: به همین دلیل است که دانشگاههای کشور ما سالم ترین مکان های اجراییه کشور هستند با این حضور نخبگان هیچ اختلاس و مشکل مالی در دانشگاهها وجود ندارد چون نظارت وجود دارد اگر همین نظارت همگانی باشد ما مشکلی نخواهیم داشت، مدیریت کردن جامعه نخبگانی کار ساده ای نیست و ما به وجود این دانشجویان افتخار می کنیم.

اما در این میان برخی از دانشجویان با صدای بلند نسبت به این سخنان وزیر علوم که هیچ اختلاس و مشکلی مالی در دانشگاهها نیست اعتراض کردند و با صدای بلند اعتراض خود را اعلام کردند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سوال یکی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که آیا همه نخبگان در یک دانشگاه هستند، گفت: قطعا خیر، اما حل شدن اشکالات حکمرانی در همین فضای دانشگاه صورت می‌گیرد. اگر در حوزه‌های اجرایی موفقیتی بدست آمده دلیل آن محوریت قرار دادن دانشگاه بوده است و باید در همه عرصه‌ها حواسمان به دانشگاه باشد که پیش قراولان همه عرصه‌ها حتی حوزه حمکرانی است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه محل طرح مساله و به رسمیت شناختن مسائل است، خاطرنشان کرد: دانشگاه محل فهم مساله و فهم مشکلات کشور است و محیط‌های اجرایی محل حل مسائل نیست.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه دانشگاه همیشه محل حل مسائل بوده است و هر کدام از مسوولان که از محیط دانشگاه غافل شدند، اشتباه کردند، ادامه داد: موفقیت با هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی محقق می شود و در مجلس از همه اساتید و دانشجویان برای هوشمندسازی دعوت کردیم تا ضمن داشتن اطلاع از حوزه قانونگذاری و نظارت بتوانند اظهارنظرهای خود را بیان کنند.

به گزارش ایرنا، روز شانزدهم آذر ماه در تقویم ایران به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت شده است.

این روز هر سال در ایران به یاد این سه دانشجوی شهید و سایر دانشجویانی که برای آزادی و استکبارستیزی جان خود را از دست دادند، گرامی داشته می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*