دوشنبه 16 مهر 1403

مهمترین موانع ازدواج جوانان ایرانی چیست؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مهمترین موانع ازدواج جوانان ایرانی چیست؟

علیرضا لاور مشاور خانواده و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهمترین موانع ازدواج جوانان را تشریح کرد. این مشاور خانواده اظهار کرد: از 5 سال پیش تا کنون موضوع کاهش نرخ ازدواج را تجربه کردیم و این سیر نزولی در نتیجه عوامل و دلایل مختلف و متفاوتی روی داده است. وی اضافه کرد: پیک سن ازدواج جوانان 20 تا 30 سالگی رو به کاهش است و این عامل جمعیتی منجر به کاهش...

علیرضا لاور مشاور خانواده و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهمترین موانع ازدواج جوانان را تشریح کرد.

این مشاور خانواده اظهار کرد: از 5 سال پیش تا کنون موضوع کاهش نرخ ازدواج را تجربه کردیم و این سیر نزولی در نتیجه عوامل و دلایل مختلف و متفاوتی روی داده است.

وی اضافه کرد: پیک سن ازدواج جوانان 20 تا 30 سالگی رو به کاهش است و این عامل جمعیتی منجر به کاهش تعداد ازدواج‌ها در جامعه کنونی ما شده است.

این مشاور خانواده گفت: موانع زیادی در عدم ازدواج جوانان دخیل است و این موانع تصمیم گیری جوانان برای ازدواج را سخت می‌کند و سن ازدواج آن‌ها را افزایش داده است.

لاور تصریح کرد: پژوهش های مختلف نشان می‌دهد که موضوع عدم تمایل کلی جوانان به ازدواج صحت ندارد و بر اساس آخرین آمار 63 درصد این عدم تمایلات به موانع موجود در تحقق این امر مقدس بازمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها فکر می‌کنند معضلات اقتصادی بزرگترین عامل عدم تمایل جوانان به ازدواج است اما مهمتر از این عامل موضوع سخت‌گیری خانواده‌های دو طرف در موضوعاتی چون تهیه جهیزیه، نوع مراسم، حقوق دریافتی شخص داماد و مواردی از این دست مانع اصلی ازدواج جوانان محسوب می‌شود.

این مشاور خانواده گفت: جوانان با مشاهده سخت‌گیری خانواده به جای تصمیم به ازدواج به دوستی‌هایی پناه می‌برند که کمتر هم به ازدواج ختم می‌شود و در نهایت تمرکز زیادی روی ازدواج و تحقق آن ندارند.

لاور تصریح کرد: در برخی مواقع هم که دو طرف پس از شناخت نسبی تصمیم به ازدواج می‌گیرند با سد خانواده‌ها و سخت‌گیری های بی دلیل مواجه می‌شوند و اینگونه است که سخت گیری های فوق مشخصا عامل فرهنگی و نگرشی دارد.

وی اضافه کرد: کم نیست تعداد جوانانی که حاضر هستند با یک جهیزیه سبک و ساده وارد زندگی مشترک شوند اما با مشاهده مخالفت خانواده‌های خود از تصمیم به ازدواج منصرف می‌شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برخی از مسئولان معضل عدم تمایل جوانان به ازدواج را نداشتن مسکن مناسب و عدم توانایی آن‌ها در تامین مسکن عنوان می‌کنند اما در حال حاضر بیش از 500 هزار نفر از جوانان پسر در کشور وجود دارند که با وجود داشتن مسکن شخصی تمایلی به ازدواج نشان نمی‌دهند و بر اساس این موضوع به صراحت میتوان گفت که عدم تمایل جوانان به ازدواج ارتباط چندانی به معضلات اقتصادی ندارد.

لاور افزود: اگر نگرش افراد به ازدواج تغییر کند بدون تردید چرخ ازدواج سرعت می‌گیرد و بر اساس نگرش سنجی که در سال 98 انجام شد و جامعه آماری بالای 300 هزار نمونه گیری را در سراسر کشور در برمی‌گرفت، میزان رغبت جوانان به ازدواج بالای 92 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: اغلب جوانان ما حتی کسانی که وارد روابط دوست دختر دوست پسری می‌شوند، میخواهند ازدواج کنند اما گاهی در تحقق این خواسته و منتهی شدن به ازدواج از راههای میانبری استفاده می‌کند که بحث دیگری دارد.

این مشاور خانواده تصریح کرد: بسیاری از موانع ازدواج به ساحت‌های نگرشی بازمی‌گردد و سخت‌گیری خانواده‌ها در مواردی چون حقوق دریافتی پسری که قصد ازدواج دارد در تهیه ملزومات زندگی مشترک او را از ازدواج منصرف می‌کند.

لاور اضافه کرد: حذف تجملات و تشریفات و بازگشت به سادگی و تبعیت خانواده‌ها و جوانان از سادگی در زندگی مشترک خود، مثل بسیاری از ازدواج هایی که در بسیاری از کشورهای اروپایی انجام می‌شود، یکی از راه حل های رفع موانع ازدواج جوانان است.

وی یادآور شد: گروههای جریان ساز اجتماعی و فرهنگسازان رسانه‌ای همه با اولویت تقبیح تجملات و تشریفات قدم بردارند و در راستای رفع موانع ازدواج جوانان تلاش کنند.

این مشاور خانواده گفت: بیشترین هزینه فعلی افراد یعنی 43 درصد درآمد آن‌ها صرف تامین مسکن مناسب می‌شود و دولت مشخصا باید تمرکز خود را بر مسکن جوانان بگذارد و این مانع سنگین را تا جایی که امکان دارد از سر راه آن‌ها بردارد.

لاور تصریح کرد: دولت اینکه درباره وزارت ورزش و جوانان و ادامه فعالیتش دو راهکار پیش رو دارد و نخست یا باید این وزارتخانه را در راستای تمرکز مستقل و سازمانی مسئولان مربوطه به مشکلات و موانع ازدواج جوانان، تفکیک کرده و یا اینکه در صورت محدودیت در جهت چابکسازی دولت، مدیر متخصص و مناسبی را به دور حواشی فعلی این مجموعه منصوب کند.

وی اضافه کرد: ناکارآمدی مسئولان وزارت ورزش و جوانان در دو دوره اخیر مشهود است و معاونت این وزارتخانه فاجعه عدم ازدواج جوانان را ضریب داده و سرعت بخشیده است.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: رویکردهای معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که باید یک نهاد تسهیل‌گر در این دو حوزه باشد نیز باید در دولت آینده تغییر کند و انتخاب فردی کارآمد و متخصص و البته به دور از فضاهای سیاسی و سیاست زده میتواند کنش‌های اجتماعی را ساماندهی بدهد.