شنبه 8 اردیبهشت 1403

مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان اردبیل کدام‌ها هستند؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان اردبیل کدام‌ها هستند؟

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: از جمله چالش‌های موجود برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان اردبیل نبود بسترهای زیرساختی فیزیکی و زمین اختصاصی برای این شرکت‌ها است.

حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این شرکت‌ها به‌صورت پراکنده در نقاط مختلف استان از جمله شهرک‌های صنعتی یا ملک‌های شخصی در حال فعالیت هستند که این مورد به دلیل تازه‌تأسیس بودن پارک بوده و در اکثر استان‌های پیشرو کشور حل شده و از زیرساخت‌های فیزیکی و بسترهای مناسبی برای فعالیت برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: در این زمینه پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز به‌مانند اغلب استان‌ها با مشکل مواجه است که امید است با قول‌هایی که مسئولان استانی در راستای تأمین زمین 100 هکتاری داده‌اند بتوان این مشکل را برای همیشه حل و به دنبال افزایش کیفیت بهره‌وری محصولات باشیم.

به گفته ابراهیم‌پور، از دیگر چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان اردبیل حمایت و اعتماد کم دستگاه‌های اجرایی به محصولات تولیدی آنها و استفاده‌نکردن از این محصولات است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل تاکید کرد: اگر دستگاه‌های دولتی به‌مانند وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تدوین طرحی مبنی بر الزام استفاده از محصولات دانش‌بنیان کنند، می‌توانیم شاهد رشد اقتصاد دانش‌بنیان داخلی شویم.

ابراهیم‌پور ادامه داد: فرایند اداری و بروکراسی جهت اخذ مجوزهای متعدد از دستگاه‌های دولتی نیز ناشی از همان عدم خودباوری و اعتماد پایین به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی اضافه کرد: از چالش‌های قابل‌ذکر پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان، طولانی بودن فرایند اعطای مجوز از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است که دراین‌خصوص باید اقدام جهادی در تسریع ارزیابی و اعطای مجوزها صورت گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای رفع چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان چه باید کرد، گفت: برای حل این چالش‌ها همت لازم وجود دارد و در تلاش هستیم از فرصت‌های پیش‌آمده به نحو مؤثر برای حل چالش‌ها استفاده کنیم و موضوع دیگر تزریق نوآوری و فناوری به شرکت‌های بزرگ تولیدی است که جزو برنامه‌های اصلی پارک است.

عضو شورای اداری استان اردبیل ادامه داد: هدف از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و اخذ مجوز برای این شرکت‌ها این است که بتوان حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر مؤسسات مالی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری را جذب و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم تا کمک شایانی در راستای توسعه و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان استان شود.

وی اضافه کرد: در چشم‌انداز 1404 سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی 10 درصد پیش‌بینی‌شده است پارک علم و فناوری اردبیل نیز در کنار دیگر پارک‌ها در دستیابی به این سطح سهم تلاش می‌کند.

انتهای پیام