شنبه 1 اردیبهشت 1403

موافقت اولیه ترکیه با میانجی‌گری سوئیس برای پایان دادن به تنش‌ها با یونان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
موافقت اولیه ترکیه با میانجی‌گری سوئیس برای پایان دادن به تنش‌ها با یونان

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز بامداد روز شنبه به نقل از "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا به صورت اولیه با میانجی‌گری سوئیس برای پایان دادن به تنش‌ها با یونان موافقت کرده است.

به گزارش ایرنا، رویترز به جزئیات بیشتر و این که چاووش اوغلو این مطلب را در کجا بیان کرده، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

در همین حال این خبرگزاری اعلام کرد، 2 کشتی جنگی یونانی و ترکیه‌ای در شرق دریای مدیترانه با یکدیگر برخورد جزیی داشته‌اند.

آنکارا برخورد این 2 کشتی را تحریک آمیز خواند در حالی که مسؤول یونانی در گفت وگو با رویترز آن را اتفاقی خوانده است.

این مسؤول یونانی که خواست نامش فاش نشود، در این باره اعلام کرد که ناوچه این کشور تلاش کرده است، به طور مستقیم با کشتی ترکیه‌ای برخورد نکند.

در ماه‌های اخیر و پس از امضای قرارداد میان ترکیه و دولت غرب لیبی به ریاست "فایز السراج" در زمینه اکتشاف نفت و گاز در محدوده آب‌های لیبی، یونان به همراه فرانسه، مصر و نیروهای ژنرال "خلیفه حفتر، فرمانده ارتش شرق لیبی را به مخالفت با این مساله برخاسته و تنش در روابط دو کشور به موازات این افزایش یافت.

به دنبال این اقدام آنکارا و طرابلس که ماه نوامبر سال گذشته میلادی و در جریان سفر السراج به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان صورت گرفت، یونان در روزهای گذشته توافقی دریایی و مشابه را با مصر امضا کرده است.

بسیاری از تحلیلگران این توافق را پاسخی مستقیم به توافق همکاری نوامبر گذشته میان ترکیه و دولت وفاق ملی در لیبی می‌دانند.

ترکیه در واکنش به توافق ترسیم مرز دریایی میان مصر و یونان آنرا فاقد اعتبار خوانده و تاکید کرده است که این اقدام در راستای حذف ترکیه از شرق مدیترانه صورت گرفته است.

اما موج جدید تنش در روابط آنکارا - آتن به اعزام کشتی ترکیه برای یافتن منابع انرژی در اطراف یونان باز می‌گردد که روابط دو کشور را بار دیگر وارد مرحله جدیدی از تنش کرده است.

" فاتح دونمز" وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دوشنبه این هفته در توئیتی ورود کشتی اکتشافی «Oruc Reis» به شرق مدیترانه که قرار است در آن عملیات لرزه‌نگاری و حفاری برای یافتن منابع هیدروکربن انجام شود، تأیید کرد.

به دنبال این اقدام آنکارا، یونان ترکیه را به اتخاذ رویکردی تهدیدآمیز برای صلح در این منطقه متهم کرد و دولت آتن بلافاصله پس از اطلاع یافتن شدن از اقدام جدید ترکیه، تشکیل جلسه فوری داد.

*س_برچسب‌ها_س*