دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

مگاپروژه ایرانی در سریلانکا افتتاح شد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
مگاپروژه ایرانی در سریلانکا افتتاح شد

پروژه چند منظوره «اومااویا» به عنوان بزرگ‌ترین پروژه آبی کشور سریلانکا توسط مهندسان ایرانی اجرایی شد و امروز به بهره‌برداری رسید تا بار دیگر توانمندی مهندسان ایرانی را به رخ بکشد.

به‌گزارش ایسنا، صبح امروز رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود و نیز حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» وارد سریلانکا شد. در جریان این سفر یک روزه ابتدا به همراه رئیس جمهور سریلانکا ابرپروژه چند منظوره 2 سد و نیروگاه 120 مگاواتی اومااویا به شکل رسمی افتتاح شد.

پروژه‌ای که تماما توسط مهندسان ایرانی استارت خورد و امروز به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه در 230 کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت کشور سریلانکا به اجرا درآمده است. با افتتاح این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های استان «اووا» Uva برای توسعه کشاورزی منطقه کم‌آب مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم‌زمان ظرفیت تولید 120 مگاوات برق عملیاتی شد.

تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز 5000 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال 145 میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا اجرا شده و دقایقی پیش با حضور مقامات دو کشور ایران و سریلانکا به صورت رسمی افتتاح شد.

ارزش پروژه اومااویا 530 میلیون دلار است که توسط دولت سریلانکا تامین و نقداً به فراب پرداخت شده است. شرکت فراب به‌عنوان پیمانکار نمونه EPC در زمینه تونل‌سازی، ساختمان، برق، مکانیک و هیدرومکانیک ایران، مسئولیت طراحی، تأمین، ساخت و راه‌اندازی پروژه چندمنظوره اومااویا را که از بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به شمار می‌رود، به عهده داشته است.

اجرای این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را به منطقه کم‌آب استان اووا منتقل کرده و انتقال سالیانه 145 میلیون متر مکعب آب به مناطق کم بارش موجب توسعه و رونق کشاورزی در 5000 هکتار در مناطق پایین دست می شود. دو واحد نیروگاه زیرزمینی 60 مگاواتی در عمق 750 متری زمین مجموعا به ظرفیت 120 مگاوات ایجاد خواهد شد و تونل اصلی بلند آبرسان پروژه به طول 15.3 کیلومتر آب سدها را به نیروگاه منتقل می کند.

همچنین خط انتقال برق فشار قوی 132 کیلوولت به‌طول 22.7 کیلومتر که برق تولیدی نیروگاه اومااویا را به پست‌های برق مونراگله و بادوله متصل کرده و از این طریق به شبکه سراسری سریلانکا متصل می شود.

ارزآوری صادرات خدمات فنی مهندسی تا 2 سال آینده به 5 میلیارد دلار می‌رسد

علی‌اکبر محرابیان - وزیر نیرو در رابطه با این پروژه اعلام کرد: ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت در اختیار دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان ایرانی است. اکنون توان فنی و مهندسی کشورمان در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی به 100 درصد رسیده است و ایران در بین 4 کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برجسته‌ترین شاخصه‌های دیپلماسی دولت سیزدهم بازاریابی و زمینه‌سازی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالای ایرانی در بازارهای بین‌المللی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود ارزآوری از محل صادرات خدمات فنی مهندسی تا 2 سال آینده به 5 میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه در مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم، سریلانکا یکی از کشورهای هدف وزارت نیرو محسوب می‌شود و در این زمینه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و بزرگ‌ترین پروژه آبی این کشور از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته و هم اکنون آماده افتتاح است، گفت: طرح منحصر به فرد و چند منظوره «اومااویا» با تکیه بر توان و دانش مهندسان و متخصصان ایرانی در جنوب شرقی سریلانکا افتتاح می‌شود، تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز 5000 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال 145 میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک کشور سریلانکا از جمله مزایای این طرح است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه هزینه اجرای پروژه سد اومااویا 530 میلیون دلار بود که به صورت نقدی به مجری ایرانی پرداخت شد، گفت: این طرح از جمله بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شود که صفر تا 100 مراحل مطالعاتی و اجرایی آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است.

همزمان با اجرای این مگاپروژه 13 مقاله پروژه چندمنظوره اومااویا در کنگره‌های جهانی تونل در سال‌های 2016 در آمریکا؛ 2017 در نروژ؛ 2019 در ایتالیا و 2020 در مالزی، چاپ و ارائه شده است. همچنین 11 مقاله نیز در بخش‌های مختلف در کنگره جهانی تونل 2022 در کشور دانمارک پذیرش شده‌اند.

طراحی و ساخت شفت عمودی زیرزمینی که در این پروژه به اجرا درآمده است، جزو عمیق‌ترین شفت‌های عمودی زیرزمینی است که برای اولین بار در نیروگاه‌های آبی توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است. ارتفاع این شفت بیش از 618 متر بوده و حفاری آن به روشی نوین و کاملا مکانیزه و بدون دسترسی میانی انجام شده است.

در اوج فعالیت‌های اجرایی این پروژه 1800 نفر مشغول به فعالیت بوده‌اند که 400 نفر آن متخصصین ایرانی و 1370 نفر از کشور سریلانکا و دیگر نفرات از سایر کشورها بوده‌اند. نکته اینکه شرکت پیمانکار ایرانی در روند اجرای پروژه ضمن توجه به امر مسئولیت اجتماعی دست به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه نیز مانند ساخت جاده دسترسی و تأمین آب برای مردم محلی سریلانکا زد و در همین راستا نشان عالی مسئولیت اجتماعی را در سال 1401 دریافت کرد.