دوشنبه 9 مهر 1403

میانسالان با این روش‌ها می‌توانند سیستم دفاعی بدنشان را قوی کنند

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
میانسالان با این روش‌ها می‌توانند سیستم دفاعی بدنشان را قوی کنند

رژیم غذایی، خواب و ورزش همگی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند، اما میانسالان به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

فرارو - بر اساس یک پژوهش جدید، واکسنی برای یک ویروس تنفسی، به تنهایی می‌تواند سالانه جان هزاران سالمند را در بریتانیا نجات دهد.

به گزارش فرارو به نقل از ایندیپندنت، این بررسی توسط کارشناسان دانشگاه آبردین و مرکز تحقیقات ویروسی بریتانیا به دنبال ارائه برنامه‌ای برای ویروس سنسیشیال تنفسی انجام شد که به افراد 75 سال و بالاتر و همچنین زنان از هفته 28 بارداری برای محافظت از خود و نوزادانشان، ارائه می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد استفاده از این واکسن در میان میانسالان می‌تواند از مرگ 2800 نفر در سال جلوگیری کند. با این حال، چرا افراد میانسال، به ویژه افراد بالای 60 سال، در برابر این نوع ویروس‌ها آسیب پذیرتر هستند؟

با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و تولید سلول‌های ایمنی توسط تیموس تقریباً مختل می‌شود. ضعف سیستم ایمنی در این سنین مقابله با ویروس‌ها و بیماری‌ها را برای بدن سخت می‌کند. البته، افراد بالای 60 سال با انجام چند کار راحت می‌توانند سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی خود را بهبود ببخشند.

واکسیناسیون

تمدید واکسن‌ها برای افراد مسن کاملاً ضروری است، از جمله واکسن‌های آنفولانزا و پنوموکوک که از میانسالان محافظت می‌کنند. تمدید یک دوز واکسن کووید 19 نیز به این افراد توصیه می‌شود.

تنظیم رژیم غذایی

رژیم غذایی نقش مهمی در ایمنی بدن دارد. مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، کلم بروکلی و انواع توت‌ها به ویژه مفید هستند. غذا‌های پروبیوتیک مانند ماست و کفیر از سلامت روده حمایت می‌کنند که برای قوی نگه داشتن سیستم دفاعی کلیدی است. مرکبات مانند کیوی و پرتقال نیز برای سیستم ایمنی بدن عالی هستند. مرکبات حاوی ویتامین سی هستند که نقش مهمی در تولید گلبول‌های سفید خون دارد. گلبول‌های سفید برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مهم هستند. کیوی یک انتخاب واقعا عالی است و فلفل قرمز نیز سرشار از ویتامین سی است.

روش‌های تمدد اعصاب

استرس می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر سلامتی میانسالان داشته باشد، بنابراین استرس برای این گروه سنی به ویژه نگران کننده است. استرس مزمن عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. روش‌هایی مانند تمرین‌های نفس کشیدن و مدیتیشن می‌توانند کورتیزول را کاهش داده و ایمنی بدن را تقویت کنند.

ورزش کردن

ورزش منظم بسیار مفید است، زیرا گردش خون را بهبود می‌بخشد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. فعالیت‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری، متناسب با استقامت فرد، توصیه می‌شود. حتی تمرینات قدرتی دو بار در هفته می‌تواند قدرت کلی فرد را افزایش دهد. فعالیت‌های کم‌تأثیر مانند یوگا و پیاده‌روی نیز می‌توانند به تنظیم التهاب، بهبود گردش خون و سم‌زدایی بدن کمک کنند.

مصرف ویتامین دی 

مکمل ویتامین دی می‌تواند به ویژه برای بهبود ایمنی بدن افراد مسن مفید باشد و بسیاری از افراد دچار کمبود این ویتامین هستند. سطوح پایین ویتامین دی اغلب افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا آنها زمان کمتری را بیرون از خانه می‌گذرانند و بنابراین مصرف مکمل می‌تواند راه خوبی برای بالا نگه داشتن سطوح ویتامین دی باشد.

الگوی خواب منظم

خواب برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است. خواب کافی، هفت تا نه ساعت در شب، برای حمایت از سیستم ایمنی حیاتی است. ایجاد یک روتین آرام بخش پیش از خواب نیز برای افراد میانسال مهم است. خواب به ترمیم و بازسازی بدن کمک می‌کند و بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها آماده می‌کند. میانسالان برای خواب باکیفیت بهتر است پیش از نیمه شب و در حدود ساعت 10 شب بخوابند.

معاشرت با خانواده و دوستان

ارتباط با خانواده یا شرکت در فعالیت‌های اجتماعی از سلامت روانی افراد مسن حمایت می‌کند که بر سلامت جسمی آنها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. رضایت از زندگی می‌تواند تا حد زیادی انعطاف پذیری افراد را افزایش دهد و سلامت روانی آنها را بهبود ببخشد.

از دست ندهید

قرمه بادمجون؛ یک خوراک خوشمزه برای عاشقان بادمجان!

طرز تهیه پلو مخلوط عربی

10 نشانه علمی که ثابت می‌کند عاشق شده‌اید

طرز تهیه خوراک نخود؛ خوراک خوشمزه و مقوی