شنبه 8 اردیبهشت 1403

میان افزایش قیمت‌ها و ارائه خدمات به دانشجویان باید توازن برقرار باشد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
میان افزایش قیمت‌ها و ارائه خدمات به دانشجویان باید توازن برقرار باشد

بیش از یک سال است که وزارت بهداشت در حال تدوین و ابلاغ جدید آیین نامه تغذیه دانشجویان است. اما در واقعیت از آن آیین نامه بلند بالا، تنها بند افزایش میزان پرداختی، سهم دانشجویان گردیده است و برای سایر بند‌های آیین نامه تاکنون هیچ ابلاغی صورت نپذیرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسئله افزایش سهم دانشجویان در تامین وعده‌های غذایی یکی از مسائل مورد مطالبه قرار گرفته توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. به همین منظور گفت‌وگویی داشتیم با امیرمحمد پاسبان، سرپرست واحد صنفی انجمن اسلامی دانشجویان 1348 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص افزایش قیمت‌های وعده‌های غذایی دانشجویان.

پاسبان در ابتدا گفت: بنا بر آخرین ابلاغ صورت گرفته از جانب معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در راستای تامین بخشی از هزینه وعده‌های غذایی ارائه شده اعم از صبحانه، ناهار و شام، سهم پرداختی دانشجویان افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از یک سال از آخرین ابلاغیه تغذیه دانشجویی میگذرد و در این مدت شاهد نرخ بالای تورم و افزایش چشمگیر قیمت کالا‌ها در کشور بوده ایم، این افزایش قیمت پرداختی را میتوان منطقی دانست و پذیرفت، ولی مهم‌ترین مسئله و مطالبه‌ای که وجود دارد این است که چرا توازنی میان افزایش قیمت‌ها و ارائه سایر خدمات از سوی وزارت بهداشت وجود ندارد؟

وی ادامه داد: بیش از یک سال است که وزارت بهداشت در حال تدوین و ابلاغ جدید آیین نامه تغذیه دانشجویان است. اما در واقعیت از آن آیین نامه بلند بالا، در این مدت تنها بند افزایش میزان پرداختی، سهم دانشجویان گردیده است و برای سایر بند‌های آیین نامه تاکنون هیچ ابلاغی صورت نپذیرفته است، بند‌هایی همچون تغذیه دانشجویان در تعطیلات مناسبتی و.... البته همانطور که از طرق مختلف بار‌ها گوشزد کرده ایم، همین آیین نامه در حال تدوین نیز نیازمند بررسی ساختاری جدیست. وی گفت: از سوی دیگر در ترم گذشته هیچگونه افزایشی برای کمک هزینه‌های تحصیلی و ضروری نسبت به سال‌های گذشته صورت نگرفته است. جالب اینجاست که اخیرا به صورت غیر مستقیم شنیده ایم که وزارت بهداشت برای ترم جاری نیز برنامه برای افزایش کمک هزینه‌های دانشجویی ندارد.

پاسبان گفت: تورم، تورم است. تفاوتی نمی‌کند برای وعده‌های غذایی باشد یا برای معیشت دانشجویان. آقایان باید بپذیرند که تورم، علاوه بر وعده‌های غذایی، بر معیشت دانشجویان تاثیر میگذارد و لازم است درصورت افزایش هزینه وعده‌های غذایی، حداقل کمک هزینه‌های دانشجویی در ترم جاری افزایش یابد.

وی افزود: امیدواریم با افزایش کمیت دریافتی از دانشجویان، لاقل کیفیت‌های غذایی نیز افزایش یابد. از وعده بهبود وضعیت مسائل حوزه تغذیه ماه‌ها می‌گذرد، ولی گویی اراده‌ای معطوف به حل آن‌ها وجود ندارد. وی در پایان خاطر نشان کرد: ما دانشجویان دغدغه‌مند، آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات، بارش فکری و... برای تعامل بیشتر با وزارت بهداشت و بیان نکات مختلف اعلام میداریم.