چهارشنبه 25 مهر 1403

میراث فرهنگی شناسنامه هر جامعه است که باید از آن حفاظت کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
میراث فرهنگی شناسنامه هر جامعه است که باید از آن حفاظت کرد

تهران - ایرنا - فرماندار شهرستان ورامین گفت: میراث فرهنگی، شناسنامه هر جامعه است که باید از آن حفاظت و ارزش‌های آن را به دیگران معرفی کرد.

حسین کاغذلو روز شنبه در مراسم تجلیل از فعالان عرصه میراث فرهنگی ورامین که به مناسبت هفته میراث برگزار شد اظهار کرد: شهرستان ورامین با 77 اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بیشترین تعداد اثر در استان تهران را به خود اختصاص داده، آثاری که شهرت جهانی داشته و بخشی از آن در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شود. وی اظهار کرد: بسیاری از مردم از وجود برخی از آثار تاریخی در شهرستان ورامین بی اطلاعند، در حالی که آثاری نظیر مسجد جامع تاریخی این شهرستان در کشور بی نظیر است و برج آرمگاهی علاءالدوله و امامزاده یحیی، از آثاری است که در جهان شناخته شده است. کاغذلو تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی شهرداری ورامین و اجرای طرح ساماندهی اطراف مسجد جامع، این اثر بی‌نظیر تاریخی از غربت خارج شده و لازم است تا با اجرای برنامه‌های مختلف از جمله اقامه نماز جماعت، بیش از گذشته آن را به مردم معرفی کرد. وی با تأکید بر لزوم حراست از میراث فرهنگی، به عنوان سبقه تاریخی هر منطقه، از فعالان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی خواست تا با ارائه برنامه های عملی، ضمن آشنا کردن مردم با این آثار، در حفظ و احیاء آنان کوشا باشند. فرماندار ورامین از ارتقاء دفتر میراث فرهنگی به اداره به عنوان یکی از مطالبات مهم شهرستان یاد کرد و افزود: به منظور ارتقاء سطح دفتر میراث فرهنگی جلسات متعدد و مکاتبات لازم با مسئولان استانی صورت گرفته است چرا که این ارتقاء می تواند بسیاری از مشکلات میراث فرهنگی به ویژه در حوزه نیروی انسانی را برطرف کند.

در این مراسم از استاد محمد امینی و علیرضا تاجیک به عنوان نویسنده و پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی ورامین تقدیر شد. 28 اردیبهشت تا دوم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نام‌گذاری شده‌است. شهرستان ورامین بیش از 400 محوطه و اثر تاریخی دارد که از این تعداد، 77 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*
میراث فرهنگی شناسنامه هر جامعه است که باید از آن حفاظت کرد 2