جمعه 10 فروردین 1403

میزان بارندگی در تهران رکورد نیم قرن اخیر را شکست

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
میزان بارندگی در تهران رکورد نیم قرن اخیر را شکست

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا انتهای شهریور امسال، 461/7 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که بیشترین میزان بارندگی استان تهران در نیم قرن اخیر بوده است.

به گزارش مشرق، سید حسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران صبح امروز در نشست خبری به مناسبت پایان سال آبی 98-99 با بیان اینکه وضع بارندگی‌ها در استان در سال آبی گذشته بسیار مطلوب بوده است، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا انتهای شهریور سال جاری، 461/7 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که بیشترین میزان بارندگی استان تهران در نیم قرن اخیر بوده است و نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش میزان بارندگی داشته‌ایم.

*س_بیشتر بخوانید:_س* *س_‌افزایش 8 درصدی مصرف آب در پایتخت_س*

وی با اشاره به تغییر اقلیم در کشور ادامه داد: البته اغلب بارش‌های ما به شکل باران بوده و میزان بارش برف در استان کاهش یافته است که سبب کاهش ورودی برخی سدها شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی آب توسط شهروندان تهرانی در خصوص آمار مصرف آب در استان تهران تشریح کرد: در سال آبی گذشته مصرف آب شرب در استان تهران 8 درصد افزایش داشته که میزان قابل توجهی است؛ همچنین ما در بخش‌های صنعت و کشاوری نیز به ترتیب 15 و 14 درصد افزایش مصرف آب داشته‌ایم.

رضوی با بیان اشاره به کاهش میانگین دما در تابستان گذشته، افزود: علی‌رغم پیش‌بینی سازمان هواشناسی در ابتدای سال مبنی بر اینکه تابستان گرمی را پیش رو خواهیم داشت، لکن کاهش متوسط 2 تا 3 درجه‌ای را نسبت به میانگین دما در تابستان گذشته داشتیم که به کاهش مصرف برق و آب تا حدودی کمک کرد.

وی در ادامه با اشاره به کاهش حجم ذخیره آب سدهای تهران در خصوص علل این کاهش عنوان کرد: کاهش حجم ذخیره سدها علاوه بر کاهش بارش برف به دلیل تصمیم خودخواسته ما برای آزادسازی 100 میلیون متر مکعب از آب‌های سدها به منظور جلوگیری از سیلاب‌ها بوده است، لکن در حال حاضر هیچ مشکلی برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان تهران نداریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران با اشاره به وضعیت طرح‌های آبی استان تهران گفت: ما طرح‌های بسیاری داریم که آغاز نشده‌اند و بسیاری از طرح‌ها نیز با پیشرفت 80 درصدی به علت کمبود اعتبار متوقف شده‌اند که امید است با تأمین اعتبار بتوانیم آن‌ها را تکمیل و بهره‌برداری کنیم.

*س_بیشتر بخوانید:_س* *س_رگبار و رعد و برق در سه استان کشور_س*

رضوی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات اساسی سازمان آب منطقه‌ای استان تهران، گفت: اهم مشکلات سازمان آب منطقه‌ای استان تهران از قانونی که در انتهای دولت اصلاحات تصویب شد ناشی می‌شود؛ قانونی که به موجب آن حوزه تحت نفوذ سازمان آب منطقه‌ای تهران به استان تهران محدود شد و در سایر استان‌ها سازمان‌های آب منطقه‌ای به وجود آمد.

وی با بیان اینکه این قانون سبب بروز تضادهایی در میان استان‌ها و سازمان‌های آب منطقه‌ای شده است، تشریح کرد: استانی شدن مدیریت آب سبب شده است که اختلافاتی میان استان‌ها در خصوص مدیریت آب رخ دهد و این قانون بسیاری از طرح‌ها را با بن بست مواجه کرده است و ما از نمایندگان مجلس فعلی تقاضا داریم با بررسی‌های کارشناسی در خصوص این قانون تجدید نظر کنند و اصلاحات لازم را اعمال کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران در ادامه با اشاره به آماری در خصوص وضعیت جمعیتی و توزیع آب استان تهران گفت: استان تهران با داشتن 16شهرستان مساحتی بالغ بر 13هزار و 250 کیلومتر مربع دارد که یک درصد مساحت کشور را در برمی‌گیرد، لکن جمعیت تهران با احتساب جمعیت شناور آن بیش از 20درصد جمعیت کشور است که این نشان از تراکم بسیار بالا جمعیت در این استان دارد که بیش از 20 برابر متوسط تراکم جمعیت در کشور است.

رضوی افزود: سرانه آب در استان تهران برخلاف تصور عمومی مقدار بسیار پایینی است و استان تهران با سرانه 186مترمکعب برای هر نفر در سال تنها بالاتر از استان سیستان و بلوچستان قرار دارد لکن نگاه مسؤولان تصمیم‌گیر غالبا اینگونه بوده که تهران استانی برخوردار است!

وی با بیان اینکه جمعیت تهران همواره درحال افزایش است، خاطرنشان کرد: میزان افزایش جمعیت در تهران با پیشرفت زیرساخت‌های استان توازنی ندارد و در حوزه توزیع آب و آبرسانی نیز ما در شرایط مطلوبی قرار نداریم. ما در حال حاضر با پدیده فرونشست زمین‌ها، آلودگی آب‌ها و تراکم جمعیت در تهران مواجه هستیم که در صورت عدم برنامه‌ریزی بلند مدت برای حل آن‌ها در آینده با مشکلات بسیاری برای تأمین آب مردم مواجه خواهیم بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران با گلایه از نمایندگان ادوار مختلف استان تهران، اظهار کرد: متأسفانه نمایندگان مردم تهران تنها از مردم تهران به دنبال گرفتن رأی هستند و به مشکلات عدیده مردم تهران بی‌توجهند لکن باید همه مسؤولان توجه داشته باشند که هر حادثه و اتفاقی در تهران ابعاد گسترده‌ای را در پی خواهد داشت و اگر امروز دنبال حل مشکلات تهران نباشیم در آینده نزدیک گرفتار بحران‌های بزرگی در پایتخت خواهیم بود.

رضوی در ادامه با تشکر از قوه قضائیه برای همکاری با سازمان آب منطقه‌ای برای جلوگیری از رودخانه‌خواری‌ها، اعلام کرد: در استان تهران 3هزار و 880 کیلومتر رودخانه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در طی دهه‌های اخیر مورد تعدی افراد سودجو مورد تعدی قرار گرفته‌اند؛ لکن در سال‌های اخیر با همت قوه‌قضائیه برای جلوگیری از اینگونه تخلفات، برای بیش از یک‌هزار و 754 هکتار از حریم رودخانه‌ها سند صادر شده است تا دیگر امکان تعدی به آن‌ها وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات استان تهران چاه‌های غیرمجاز در سطح شهر است، یادآور شد: در تهران بیش از 50حلقه چاه مجاز وجود دارد و گمان می‌کنیم به همین میزان یا بیش از آن چاه غیرمجاز نیز وجود داشته باشد که برخی در خانه‌های مسکونی قرار دارند. من به مردم توصیه می‌کنم که اگر چاهی در خانه خود دارند به سازمان آب منطقه‌ای مراجعه کنند و فرآیند قانونی کردن آن را با هزینه‌ای بین یک و نیم تا 4 میلیون تومان انجام دهند وگرنه در صورت کشف چاه‌های غیرمجاز سازمان نسبت به پلمب آن اقدام خواهد کرد.

منبع: فارس