یک‌شنبه 17 تیر 1403

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری صبح شنبه اعلام می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری صبح شنبه اعلام می‌شود

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت و گوی ویژه خبری که به موضوع فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داشت اظهار کرد: باتوجه به تجربه دور اول و اقدامات خوب ستاد انتخابات برای دور دوم آماده شده ایم.

وی افزود: برخی از پیامرسان ها همکاری کردند علاوه بر این پیوندی را در سایت وزارت کشور فراهم کردیم. و دو پیامرسان ایتا و بله در این زمینه مارا همراهی میکنند.

اسلامی متذکر شد: حدود 61 میلیون واجد شرایط رای دادن داریم. ستاد امنیت انتخابات را در وزارت کشور فراهم کردیم جلسات بسیار زیادی داشتیم و شاهد بودیم در انتخابات مجلس هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت. در دور اول هم صرفا یک مورد بود که به شهادت دو تن از ماموران شعب منجر شد اما در حدود 59 هزار شعبه امنیت کامل فراهم بود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: مجموعه زیادی در تلاش برای صیانت از رای مردم هستند. ماده واحده ای وجود دارد که می‌گوید نامزدها می‌توانند در هر شعبه نماینده داشته باشند که جمعا 59 هزار نماینده میشود، ما برای این افراد کارت صادر کردیم و این افراد بدون دخالت در رای گیری میتوانند در شعب حاضر باشند. این افراد تا باز کردن صندوق ها حاضر هستند. البته حق فیلمبرداری از شمارش آرا ندارند. سه نفر نماینده هر نامزد در ستاد انتخابات هستند که ناظر فرآیندهای اجرایی انتخابات هستند.

وی در باره مناظره انتخابات گفت: همه فرآیند ها در بازه پنجاه روزه شکل گرفت. معتقدم همه این دیدگاه ها در پنج و دو مناظره تجلی یافت. همه اینها نشانگر این بود که برنامه ها در بازه کمی تبیین شد.

اسلامی افزود: احراز هویت به صورت الکترونیکی است، درباره صندوق ها نتوانستیم از صندوق الکترونیکی استفاده کنیم زیرا محدودیت قانونی داشتیم، تعرفه کاغذی وجود داشت، طراحی جدید شکل گرفت و در دو مرحله هم تعرفه داریم. کد ها و شناسه نامزدها هم همان شناسه های دور اول هست.

وی ادامه داد: اقدامات نو آورانه صدا و سیما منجر به این شد که فضای جدیدی شکل بگیرد. 344 شعبه اخذ رای در خارج از کشور داریم که مانند دور اول است و آدرس همه شعب درسایت وزارت کشور وجود دارد.