سه‌شنبه 17 مهر 1403

نخستین لطمه مجازات حبس گریبانگیر خانواده زندانی است / کمک انجمن‌ها به اداره زندان‌ها

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نخستین لطمه مجازات حبس گریبانگیر خانواده زندانی است / کمک انجمن‌ها به اداره زندان‌ها

دهشیری، رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر لزوم توجه به مجازات‌های جایگزین حبس توسط قضات گفت: نخستین لطمه مجازات حبس، گریبانگیر خانواده و البته دستگاه قضایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، غلامعلی دهشیری، شامگاه یکشنبه در همایش حمایت از خانواده زندانیان، با اشاره به حدیث امام رضا (ع) که هر کسی از کار مومنی گره گشایی کند، خداوند در روز قیامت گره گشای کار آن خواهد بود، اظهار داشت: بالغ بر یکصد سال است که از تاسیس موسسه خیریه تحت عنوان بنگاه حمایت از زندانیان می گذرد و آیین نامه و اساسنامه ای هم در ایران تصویب شد تا وظایف و اهدافی مشخص را به انجمن حمایت از زندانیان واگذار کند.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان محرز بودن مسئله وجودی این انجمن ها افزود: بیش از 700 عنوان جرم وجود دارد که طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات آنها حبس است و به جد توسط قضات اعمال می شود اما باید به این نکته توجه داشت که وقتی فرد به زندان می رود اولین مشکل برای دستگاه های مربوطه مانند اداره زندان ها و قوه قضائیه و سپس برای جامعه ایجاد می کند.

وی عنوان کرد: در این زمینه سهمی برای خانواده زندانیان وجود ندارد و خانواده آنها نادیده گرفته می شوند در حالی که بیشترین آسیب به خانواده زندانیان وارد می شود چرا که در اغلب موارد سرپرست خانوار به زندان رفته و بنیاد خانواده آسیب می بیند.

دهشیری با تاکید بر اهمیت تشکیل سازمان های حامی خانواده زندانیان، گفت: تشکیل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه وجرائم غیر عمد و بنیاد تعاون به کمک اداره کل زندان ها و زندانیان می آیند و از خانواده زندانیان حمایت می کنند و این در حالی است که منابع مالی این تشکل ها بسیار محدود است.

رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به اینکه تاسیس انجمن در جهت کمک به زندان و زندانی است، بیان کرد: تاسیس این انجمن ها در نحوه زندانبانی و نظارت بر حسن زندان موثر است و متصدیان زندان را در این زمینه بسیار کمک می کند و مشاوره های لازم را به زندان، زندانی و خانواده آنها می دهد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده زندانیان نباید به خاطر جرم زندانی، مجازات شوند، عنوان کرد: خانواده زندانیان نیاز به حمایت دارند و ورود انجمن ها و خیرین در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

دهشیری کمک گرفتن از زندانی، به عنوان نیروی کار توسط کارآفرینان و همچنین ورود خیرین و جوامع کاری همچون پزشکان برای کمک به زندانیان را بسیار مهم دانست.

انتهای پیام /