دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

نفوذ نیروهای صنعاء به شهرستان الوادی / استفاده از بالگرد تهاجمی برای اولین بار + نقشه

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نفوذ نیروهای صنعاء به شهرستان الوادی / استفاده از بالگرد تهاجمی برای اولین بار + نقشه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، دیروز برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع میدانی در استان مأرب یمن گزارش دادند که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) مسیر عملیات و پیشروی خود را در این جبهه تغییر داده و به دنبال سیطره بر میادین نفتی «صافر» در شرق مأرب و تکمیل محاصره این شهر هستند. روزنامه الأخبار لبنان امروز چهارشنبه به نقل از منابع میدانی و قبیله‌ای...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، دیروز برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع میدانی در استان مأرب یمن گزارش دادند که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) مسیر عملیات و پیشروی خود را در این جبهه تغییر داده و به دنبال سیطره بر میادین نفتی «صافر» در شرق مأرب و تکمیل محاصره این شهر هستند. روزنامه الأخبار لبنان امروز چهارشنبه به نقل از منابع میدانی و قبیله‌ای با تأیید این خبر نوشت که درگیری بین نیرو‌های دولت نجات ملی و نیرو‌های دولت مستعفی و ائتلاف سعودی به جنوب مأرب و وادی عبیده منتقل شده است. نفوذ به شهرستان الوادی برای اولین بار به گفته منابع قبیله‌ای، نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با کمک نیرو‌های قبایل «مراد و عبیده»، بعد از درگیری‌های شدید، در مناطق گسترده و راهبردی داخل شهرستان الوادی (یکی از دو شهرستانی که در درست نیرو‌های ائتلاف است) نفوذ کرده‌اند.

در این عملیات، از انواع سلاح و مهمات استفاده شده و ائتلاف سعودی نیز بیش از 50 بار در این جبهه حمله هوایی کرده است که 35 حمله در خطوط تماس بین طرفین بوده است. منابع الأخبار گفته‌اند که نیرو‌های ارتش یمن موفق شده اند که مناطق مهمی در حرکت به «وادی عید» مانند «بیر آل عقار» و اطراف آن و شرق منطقه «الفلیحه» و دو منطقه «الغریفات العلیا» و «الغریفات السفلی» را به کنترل خود در آورند.

دور زدن «البلق شرقی» و غافگیری دولت مستعفی و الاصلاح بر اساس این گزارش، نیرو‌های دولت مستعفی به ریاست منصور هادی و نیرو‌های حزب اخوانی الاصلاح از اینکه نیرو‌های ارتش یمن رشته کوه البلق را در جنوب دور زده‌اند، غافگیر شده‌اند. این نیرو‌ها در این غافلگیری موفق شده‌اند به منطقه راهبری الرمله در وادی عبیده برسند. منابع الأخبار گفته‌اند که دایره درگیری‌ها در چند محور در حال گسترش است؛ مسیر اول درگیری‌ها الغریفات تا الرمله بوده و دومی بیر عقار تا «قرون البور» است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خود را به منطقه «محیر السمع» (مقابل منطقه النقعه) رسانده‌اند و در صورتی که بر این دو مسیر سیطره پیدا کنند، کار جبهه البلق شرقی تمام خواهد شد. در مسیر سوم که منطقه «لظاه» واقع در اطراف شهرستان حریب است، نیرو‌های ارتش یمن در این منطقه نفوذ کرده و به سمت منطقه «اللجم» واقع در وادی عبیده حرکت کرده‌اند. به گفته منابع میدانی، درگیری‌ها به صورت تعقیب و گریز بین طرفین رخ داده و حملات توپخانه‌ای متقابل نیز ادامه دارد. تلفات دولت مستعفی بیشتر است وب سایت خبری «المساء پرس» نیز نوشت که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در منطقه الفیحه واقع در جنوب مأرب پیشروی کرده و ده‌ها نیرو از دو طرف در این پیشروی‌ها کشته شده‌اند که عمدتا از نیرو‌های ائتلاف سعودی بوده که در بین آن ها، سه فرمانده ارشد وجود دارد: «محمد بن حمد محمد بن صالح العراده»، «عبدالله بن عوض بن فرج بن عقار» و «عبدالقادر علی محمد شریفه الضیفلی». بر اساس این گزارش، نیرو‌های دولت مستعفی و ائتلاف عربستان سعودی تلاش کرده‌اند که مناطق از دست داده را دوباره پس بگیرند که موفق به این کار نشده‌اند. ارتش یمن برای اولین بار از بالگرد تهاجمی استفاده کرد منابع میدانی در استان مأرب یمن به وب سایت خبری «المشهد الیمنی» گفتند که ارتش دولت نجات ملی یمن (صنعاء) دیروز سه شنبه برای اولین بار در عملیات نظامی خود از بالگرد‌های تهاجمی در این منطقه استفاده کرده و مواضع نیرو‌های دولت مستعفی را هدف قرار داده است. به گفته این منابع، بالگرد از سمت شرق به منطقه اللجمه وارد شده و با پرواز در ارتفاع پایین، مواضع نیرو‌های مستعفی را موشک‌باران کرده که خسارت‌های مادی و جانی زیادی به آن‌ها وارد کرده است. سرنگونی هشتمین پهپاد آمریکایی‌ساخت ائتلاف بامداد امروز یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی در جبهه مأرب خبر داد که هشتمین نوع از پهپاد «اسکن ایگل» است که طی یک سال در یمن سرنگون می‌شود. حمله موشکی به پایگاه «صحن الجن» منابع و رسانه‌های وابسته به دولت مستعفی بامداد امروز چهارشنبه گزارش دادند که به پایگاه نظامی «صحن الجن» در شرق شهر مأرب حمله موشکی شده است. این منابع انصارالله و دولت نجات ملی را عامل این حمله معرفی کرده و گفتند که این حمله همزمان با حضور «صغیر بن عزیز» رئیس ستاد جنگ وزارت دفاع دولت مستعفی در این پایگاه بوده است. پیشتر این پایگاه هدف حملات موشکی و پهپادی نیز قرار گرفته بود، ولی دولت نجات ملی رسما مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

نفوذ نیروهای صنعاء به شهرستان الوادی / استفاده از بالگرد تهاجمی برای اولین بار + نقشه 2
نفوذ نیروهای صنعاء به شهرستان الوادی / استفاده از بالگرد تهاجمی برای اولین بار + نقشه 3