جمعه 31 فروردین 1403

نقش آموزش و پرورش و خانواده‌ها دربازگشایی مدارس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
نقش آموزش و پرورش و خانواده‌ها دربازگشایی مدارس

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سوادی دانش‌آموزان و آسیب‌های روحی، روانی و جسمی که برای دانش‌آموزان در پی داشت، ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت که در هر شرایطی، کلاس‌های حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها برگزار گردد و در مدارس هیچ آموزش مجازی انجام نشود و از 14 فروردین بر اساس برنامه‌های درسی ملی آموزش‌ها فقط به‌صورت حضوری دنبال شود.

به دنبال تصمیم ستاد ملی کرونا آموزش‌وپرورش نیز در تعطیلات نوروز دستورالعملی را مبنی بر بازگشایی مدارس و آموزش‌های حضوری اجباری ارسال کرد که کوچ آموزشی دانش‌آموزان از فضای مجازی به آموزش حضوری محسوب می‌شود.

در بخشنامه بازگشایی مدارس که از 14 فروردین اجرایی عملیاتی شده، ایرادات و تناقضاتی وجود دارد، به‌عنوان‌مثال فاصله‌گذاری اجتماعی به علت محدودیت فضایی کلاس‌های درس، حذف شده و در بخشی از این بخشنامه، آموزش‌های حضوری ممنوع شده ولی در اطلاعیه‌های بعدی، آموزش مجازی برای دانش‌آموزان کرونایی و کسانی که بیماری زمینهای دارند تجویز شده است.

بدون درنظرگرفتن ماه مبارک رمضان و تقلیل ساعات کاری معلمان، زمان تشکیل کلاس‌های حضوری 90 دقیقه اعلام شد که دوباره و بعد از چند روز ساعت تشکیل کلاس‌ها کاهش یافت.

حذف فاصله‌گذاری اجتماعی به علت کوچک بودن فضای کلاس 

حرکت از تربیت غیررسمی به تربیت رسمی و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت کاملاً حضوری بعد از دو سال، چالش‌ها و آسیب‌هایی را به دنبال دارد که حسین معافی دکتری برنامه‌ریزی درسی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: در روزهای گذشته و به دنبال دید و بازدیدهای نوروزی، برخی از شهرها در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند که مراقبت‌های بیشتری را در مدارس برای آموزش‌های حضوری، می‌طلبد، حذف فاصله‌گذاری اجتماعی به علت کوچک بودن فضای کلاس و ازدحام دانش‌آموزان از ایرادات مطرح شده است.

وی می‌افزاید: در دستورالعمل جدید تجربه‌های آموزشی به‌دست‌آمده در دوران کرونا ازقلم‌افتاده و فراموش شده و گویا نباید به سمت استفاده از روش‌های نوین آموزشی و به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا حرکت کنیم.

90 دقیقه‌ای بودن کلاس‌های درس در ماه مبارک رمضان و با زدن ماسک در کلاس برای معلم و دانش‌آموزان، سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

برای پیگیری امور بهداشتی، بسیاری از مدارس مراقب سلامت و مربی بهداشت ندارند، مدارسی که دارای خوابگاه دانش آموزی هستند باید دقت بیشتری را در رعایت موارد بهداشتی، بهویژه در انجام سه مرحله واکسیناسیون انجام دهند.

متأسفانه برخی از مدارس بودجه‌ها و تجهیزات لازم و کافی برای ضدعفونی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در اختیار ندارند، همراه داشتن گوشی موبایل در مدرسه نیز از مواردی است که باید توسط والدین و مسئولین، مدیریت شود.

عادت کردن به آموزش‌های مجازی حتماً مقاومت‌هایی را از سوی اولیاء و دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه در پی خواهد داشت، حساس بودن برخی خانواده‌ها در رعایت موارد بهداشتی مدارس و ترس از بیمار شدن و نپذیرفتن انجام واکسیناسیون باعث می‌شود که از حضور فرزندان در مدرسه جلوگیری کنند.

نبودن سرویس مدارس و عدم همکاری شرکت‌های حمل‌ونقل در روزهای پایانی سال تحصیلی، برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان از مشکلات حضوری شدن کلاس‌ها در این موقع از سال تحصیلی است که باعث سردرگمی خانواده‌ها شده است.

نقش والدین در بازگشایی کامل مدارس

در روزهای اول اجرای این بخشنامه، باید انعطاف‌پذیری بالایی از سوی عوامل مدرسه صورت پذیرد تا دانش‌آموزان به این شرایط عادت کنند، در راستای کاهش آسیب‌ها و چالش‌های کوچ آموزشی دانش‌آموزان از فضای مجازی به حضور در مدارس، هم والدین و هم آموزش‌وپرورش باید تمهیدات و اقداماتی را انجام دهند که دکتری برنامه‌ریزی درسی در این رابطه می‌گوید: تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به حضور در مدرسه و برخورداری از آموزش‌های حضوری و انجام فعالیت‌های تربیتی و پرورشی و مشارکت در کارهای اجتماعی، انجام و تکمیل واکسیناسیون فرزندان خود، مدیریت سرویس دانشآموزان برای رفت‌وآمد به مدرسه، عدم حضور دانش‌آموزانی که علایم سرماخوردگی دارند و مشکوک به کرونا هستند درمدرسه، همراهی و کمک به دانش‌آموزان در منزل جهت انجام فعالیت‌های بدنی و انجام برخی از کارهای روزمره در منزل.

نقش آموزش‌وپرورش و مدارس

معافی در خصوص نقش آموزش‌وپرورش و مدارس نیز تصریح می‌کند: تغییر و اصلاح برنامه‌های درسی باتوجه‌به تجربیات به‌دست‌آمده در دوران کرونا، اختصاص و واریز بودجه‌های کافی برای رعایت مسائل بهداشتی و برگزاری کلاس‌های جبرانی و تقویتی ناشی از افت تحصیلی کرونا، توجیه و آموزش اولیاء در بازگشایی مدارس توسط رسانه ملی، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی، تأمین و سازماندهی مربی بهداشت و مراقب سلامت در برخی از مدارس، برگزاری کلاس‌ها در محیط‌های بزرگ و سالن‌های ورزشی، تهویه مناسب کلاس‌ها و تجهیز مدارس به اقلام بهداشتی، جلوگیری از حضور دانش‌آموزان علامت‌دار، شناسایی و تشویق معلمان و دانش‌آموزانی که واکسن نزده‌اند به انجام و یا تکمیل واکسیناسیون، برگزاری فعالیت‌های ورزشی، تربیتی و پرورشی در مدارس، کاهش ساعات درسی به یک ساعت در ماه مبارک رمضان بخشی از وظایف آموزش‌وپرورش و مدارس به شمار می‌رود.

وی بیان می‌کند: برگزاری کلاس‌های جبرانی و تقویتی برای کسانی که دچار افت تحصیلی شده‌اند، استمرار روش‌های نوین تدریس در مدارس و استفاده از فناوری‌های جدید آموزشی، اهمیت‌دادن بیشتر به امور پرورشی و انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه که در آموزشهای مجازی مغفول مانده بود، هماهنگی بیشتر مسئولین در انتشار اخبار مربوط به بازگشایی مدارس و جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده و غیرکارشناسی، انعطاف‌پذیری و عدم سخت‌گیری زیاد از سوی مدارس در روزهای اولیه بازگشایی نیز از دیگر رسالت‌های آموزش‌وپرورش و مدارس است.