شنبه 7 مهر 1403

نقش دامنه نوسان در ریزش بورس | بازار به روال قبل برمی گردد؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
نقش دامنه نوسان در ریزش بورس | بازار به روال قبل برمی گردد؟

به گفته کارشناس بازار سرمایه، تصمیم گرفته شده است که دامنه نوسان معاملات در تمام بازارها به استثنای بازار پایه، از تاریخ 9 تیرماه به 6+- تغییر کند.

رباب وفایی، کارشناس بازار سرمایه، اعلام کرد که پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در روز یکشنبه (30 اردیبهشت)، با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان سهام به 2 درصد کاهش یافت. این تصمیم در صورتی که برای چند روز موقت اعمال می‌شد، می‌توانست به منظور حفظ حقوق سهامداران و کنترل فضای کوتاه مدتی مؤثر باشد. با این حال، با وجود انتقادات کارشناسان و سهامداران، این تصمیم تا تاریخ 8 تیر ادامه دارد که این امر بسیار ناگوار است. این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: محدود کردن دامنه نوسان این آژیر را به صدا درآورد که احتمالا در بازار خبری است و درصدد پوشش آن هستند. این محدودیت تیر خلاصی بر پیکر نیمه جان بورس بود که صف‌های فروش بی‌دلیل و ارزش معاملات بسیار پایین بازار تایید آن است. او گفت: در نهایت هم مقرر شد دامنه نوسان معاملات در کلیه بازار‌ها به استثنا بازار پایه از 9 تیرماه به 6+- تغییر یابد. با بازگشت به روال عادی در وهله اول مشکل نقدشوندگی بازار کاهش می‌یابد. برگشت از این تصمیم غلط اقدام درستی بود چرا که نمی‌توان با دستکاری بازار به نتیجه مطلوب رسید. وفایی در ادامه بیان کرد: ورود مجدد نوسان گیران به بازار و ایجاد پویایی و جذابیت در معاملات می‌تواند به بهبود ارزش معاملات کمک کند. در این یک ماه اخیر با کارمزد معاملات ما 1.5 درصد و محدوده 2 درصدی دامنه عملا امکان پذیر نبود. تغییر بنیادین منفی در شرایط کلان اقتصادی مشاهده نمی‌شود و از طرف دیگر سهام کوچک و سهام با حجم مبنای یک، افت قیمتی محسوس داشتند. احتمالا بازار در روند آتی به این گروه از سهام توجه ویژه‌ای داشته باشد و انتظار می‌رود سهام کوچک به سرعت به تعادل برسند.

او افزود: در ضمن اگر قرار باشد شاخص کل به عدد مدنظری هم برسد در چند مقطع نیز رو به بالا حرکت می‌کند؛ اما بازاری که با محدودیت قفل صف فروش می‌شود این آژیر را به صدا در می‌آورد که ریزش بازار ادامه دار خواهد بود. اگر در کنار نرمال شدن دامنه نوسان شاهد تداوم کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ نیما باشیم این موارد می‌تواند به بهبود روند معاملات و تغییر روند کمک کند.

دلایل تغییر دامنه نوسان به 6 درصد

قادر معصومی خانقاه در خصوص تصمیم جدید هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تعیین دامنه نوسان قیمت 6 درصدی برای بازار عنوان کرد: پس از حادثه سقوط بالگرد و درگذشت نابهنگام رییس جمهوری و هیأت همراه، سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران با استفاده از اختیارات مندرج در «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران» انجام و تصمیماتی را اتخاذ کرد.

وی، کاهش دامنه نوسان قیمت اوراق بهادار (شامل سهام، حق تقدم، واحدهای قابل معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری) را یکی از تصمیمات اتخاذ شده ذکر کرد و افزود: این اقدام با بررسی شرایط بازار و رفع ابهامات موجود در خصوص برخی صنایع و با تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه 27 خردادماه 1403 صورت گرفت و بر این اساس، قرار شد دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران و فرابورس (به جزء بازار پایه و توافقی) از مثبت و منفی 2 درصد به مثبت و منفی 6 درصد افزایش یابد و دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط از نوع قابل معامله به همان دامنه نوسان قیمت قبل از کاهش دامنه نوسان صدرالاشاره بازگردد.

معصومی خانقاه در ادامه گفت‌وگو با سنا با بیان این که مصوبه فوق از تاریخ 9 تیرماه 1403 اجرایی خواهد شد، دلیل تعیین دامنه 6 درصدی برای بازار را ایجاد دامنه نوسان قیمت همگن برای کلیه نمادها عنوان کرد و گفت: اگر مصوبات قبلی هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص رتبه‌بندی ناشران و مصوبات هیأت مدیره بورس تهران و فرابورس در خصوص جابجایی نمادها در بازارهای بورس و فرابورس به صورت کامل انجام شود و نمادهای حاضر در یک بازار با معیارهای مندرج مقررات مذکور همگن شوند، امکان بررسی تغییر دامنه نوسان قیمت هر بازار بر اساس شرایط آن بازار وجود دارد، لکن در حال حاضر به دلیل عدم اجرای کامل مقررات فوق‌الذکر، تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین دامنه نوسان قیمت یکسان برای کلیه بازارها (به جزء بازار پایه و توافقی) بود.

معصومی خانقاه اضافه کرد: رصد شرایط بازار و صنایع در سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت مداوم در حال انجام است و افزایش دامنه نوسان قیمت سهام به بیشتر از 6 درصد، طبق برنامه‌های اعلام شده در آواخر سال 1400 و اوایل سال 1401 سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان‌پذیر بوده و بر اساس شرایط بازار مصوب و اجرایی خواهد شد.