جمعه 10 فروردین 1403

نقش مدیران مجتمع های اپارتمانی یزد در افزایش اجاره بها غیر قابل انکار است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نقش مدیران مجتمع های اپارتمانی یزد در افزایش اجاره بها غیر قابل انکار است

دشتی نژاد نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد 7عامل را جز مهمترین دلایل گرانی اجاره بها در یزد مطرح و از نقش عجیب و مخرب مدیران مجتمع های آپارتمانی در گرانی اجاره بها در یزد خبرداد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رضا دشتی نژاد نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد در گفتگو با یزدرسا، با بیان اینکه نقش مشاورین املاک در افزایش نرخ اجاره بسیار ناچیز است اظهار داشت: دلایل متعددی برای افزایش لجام گسیخته اجاره بها در استان یزد وجود دارد که یکی از آنها مدیران مجتمع های آپارتمانی است که بر خلاف قانون در کار مشاورین املاک دخالت و حتی آنها را از ورود به موضوع اجاره و فروش واحدهای آپارتمانی حذف کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت اجاره و فروش آپارتمان اکثرا در حال حاضر تحت اختیار مدیران مجتمع های آپارتمانی است تصریح کرد: برعکس تصور خیلی ها، افزایش قیمت اجاره و فروش به هییچ عنوان به نفع مشاورین املاک نیست زیرا که باعث می شود خرید وفروش و اجاره ملک کاهش و در نتیجه سود آنها کم شود.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک یزد ادامه داد: حتی این موضوع که مشاورین املاک، جز سرمایه گذاران در حوزه ملک هستند و به همین علت خواهان افزایش قیمت ها هستند نیز با واقعیت ها همخوانی ندارد زیرا طبق بررسی انجام شده مغازه های بیش از 80درصد مشاورین املاک اجاره ای است واین موضوع نشان از آن دارد که این مشاورین حتی توان و بنیه مالی لازم برای خرید یک ملک برای خود را نیز نداردند.

وی یکی دیگر از دلایل استانی در افزایش قیمت اجاره بها یزد را سایت ها و اپلیکشین های خرید وفروش ذکر و ابراز داشت: صاحبان ملک در این سایتها بدون مشورت و نظر مشاورین املاک و تنها با مشاهده قیمت دیگر افراد قیمت های بسیار بالایی را برای ملک های خود اعلام می کنند و این در شرایطی است که خیلی از آگاهی های این سایت ها غیر واقعی و تنها برای ایجاد هیجان در بین خریداران درج می شود که در این زمینه نیز قوه قضائیه باید با شدت ورود و جلوی درج قیمت در این سایت ها گرفته شود.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک سومین دلیل استانی در گرانی قیمت اجاره را وجود اتباع بیگانه در استان ذکر و تصریح کرد: در برخی مناطق استان و شهر یزد اتباع بیگانه حاضر به پرداخت مبالغ عجیب و غریبی برای اجاره واحد مسکونی هستند و زمانی که همسایه ها و افراد در این مناطق این قیمت ها را مشاهده می کنند حاضر نیستند دیگر ملک های خود را قیمت پائین تر از آن اجاره بدهند.

دشتی نژاد عامل چهارم در گرانی قیمت اجاره بها را مهاجر پذیر بودن استان یزد ذکر و خاطرنشان کرد: به علت وجود صنایع متعدد در استان افراد بسیاری از استانهای دیگر به یزد مهاجر ت می کنند و همین موضوع باعث خلل در روند عرضه و تقاضای ملک شده که در حال حاضر در شهرهای صنعتی استان با کمبود ملک روبه رو هستیم که باعث شده افراد متقاضی حاضر به پرداخت هر مبلغی که صاحب خانه تعیین کنند هستند که صاحب خانه ها نیز وقتی این روند را مشاهده می کنند قیمت های ملک خود را افزایش می دهند.

وی عامل پنجم در گرانی اجاره بها را وجود خانه های مسافر فراوان در استان به علت قطب پزشکی بودن شهر یزد ذکر و اظهار داشت: استان یزد به علت وجود مراکز درمانی و پزشکان متخصص یکی از قطب های پزشکی کشور محسوب می شود که همین موضوع باعث شده ملک های اطراف مراکز درمانی عمدتا به شکل خانه مسافر و با قیمت های بالا اجاره داده شود که این موضوع دو اتفاق را به دنبال دارد، اول اینکه تعدادی از خانه های خالی از چرخه اجاره سالیانه خارج و خود موضوع عامل خلل در بازار می شود و دوم اینکه وقتی صاحبان ملک اطراف این واحدها، قیمت ها و سودهای بالا از این طریق را مشاهده می کنند دیگر حاضر به اجاره ملک خود به قیمت پائین نیستند.

دشتی نژاد عامل ششم در گرانی اجاره بها را فرهنگ مردم یزد ذکر و تصریح کرد: صاحبان ملک در یزد زمانی که یک قیمتی را برای ملک خود مشخص می کنند دیگر حاضر به کوتاه آمدن از قیمت خود نیستند و همین موضوع باعث می شود متقاضی واقعی در نهایت مجبور به رضایت شده و ملک را اجاره کند و همین اتفاق روند گرانی را به دنبال خواهد داشت.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان عامل هفتم در گرانی اجاره بها را تعداد اندکی از مشاورین املاک ذکر و تصریح کرد: برعکس تصور خیلی ها تعداد این افراد زیاد نیست ولی هستند و غیر قابل انکار اما واقعیت این است که نقش و تاثیر این افراد بر بازار چندان نیست.

وی در کنار این عوامل استانی برخی عوامل کشوری مثل تورم، افزایش قیمت ساخت و... را نیز یکی دیگر از عوامل گرانی ذکر و گفت: در اینزمینه بیشتر تصمیمات باید در سطح کشور اتخاذ شود و مربوط به استان یزد تنها نیست.

دشتی نژاد راه حل کنترل افزایش قیمت اجاره در یزد ورود خیرین و همیچنین ساخت واحدهای استیجاری برای اجاره از سوی دولت ذکر و گفت: اتحادیه مشاورین املاک یزد نیز اخیرا پس از نشست های متعدد با کارشناسان فرمولی را برای تعیین نرخ به اتاق اصناف پیشنهاد داده که در صورت اجرا می تواند در کنترل قیمت ها تاثیر داشته باشد.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از راه حل های کنترل بازار اجرای مجلس مبنی بر رعایت سقف اجاره بها است که لازمه آن اتخاذ تصمیمات محکم از سوی شوراهای حل اختلاف در این زمینه است.

انتهای پیام / ک