شنبه 14 مهر 1403

نمادهای کوچک، جور بزرگترهای بورس را کشیدند!

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نمادهای کوچک، جور بزرگترهای بورس را کشیدند!

در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش 0.51 درصدی به تراز یک میلیون و 417 هزار و 371 واحدی رسید.

در این هفته کاری شاخص کل هم وزن با افزایش 1.42 درصدی در ارتفاع 413 هزار و 115 واحدی آرام گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 0.52 درصدی در ارتفاع 18 هزار و 691 واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته صنعت وسایل چرمی با افزایش 19.36 درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت ماشین آلات و تجهیزات با رشد 8.86 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت چاپ و انتشار با اُفت 3.88 درصدی بوده است.

در هفته قبلی صنعت خودرو با افزایش 6.60 درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی ثبت کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 14 هزار و 905 میلیارد تومان رقم خورد و جزئیات ارزش معاملات روزانه به این شکل بود که شنبه دو هزار و 761 میلیارد، یکشنبه دوهزار و 929 میلیارد، دوشنبه سه هزار و 292 میلیارد، سه‌شنبه سه هزار و 228 میلیارد و چهارشنبه دو هزار و 694 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بر روی تابلو ثبت شده است.

در هفته قبل ارزش کل معاملات خرد برابر با 15 هزار و 243 میلیارد تومان بود.

هر 5 روز کاری خروج نقدینگی حقیقی از بازار ثبت شد

آسایش گفت: در این هفته کاری هر 5 روز را بازار شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی بود و در مجموع 325 میلیارد تومان پول از بازار توسط افراد حقیقی خارج شده است. شنبه 141 میلیارد، یکشنبه 97 میلیارد، دوشنبه 10 میلیارد، سه‌شنبه 36 میلیارد و چهارشنبه 41 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار رقم خورده است.

در هفته قبل 727 میلیارد تومان پول توسط افراد حقیقی از بازار خارج شده بود.

او می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 19 میلیون و 200 هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی 18 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

در هفته قبل نیز سرانه خرید افراد حقیقی 20 میلیون و 200 هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی 19 میلیون و 400 هزار تومان بود.

خروج 213 میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت

به گفته آسایش: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت نیز شاهد خروج 213 میلیارد تومان نقدینگی بودند. شنبه 306 میلیارد، یکشنبه 185 میلیارد، دوشنبه 90 میلیارد، سه‌شنبه 76 میلیارد تومان خروج پول از این صندوق‌ها ثبت شده و تنها در روز چهارشنبه 444 میلیارد تومان نقدینگی وارد این صندوق‌ها شده است.

او گفت: در خصوص اخبار و حواشی بازار پس از عرضه های موفق خودرو در بورس کالا باید به نشست خبری رئیس سازمان بورس و خبر آغاز به کار سامانه افشا تخلفات مدیران نهادهای مالی و ناشران بورسی اشاره کرد.

نوار عرضه های خودرهای پرتیراژ در بورس کالا ادامه دار شد!

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بورس کالا این هفته مهمان انواع خودرو‌های پر تیراژ بود که با تقاضای خوبی هم روبرو شد، مسیری که خروج از قیمت‌گذاری دستوری و روند بهبود سوددهی شرکت‌ها را به دنبال دارد.

او می‌گوید: نفت و کامودیتی‌ها در مجموع هیجانات هفته تغییر محسوسی نداشتند و دلار نیمایی نیز همچنان فاصله قابل تاملی با نرخ دلار توافقی و بازار آزاد دارد! در اکثر گروه‌ها شاهد نوسانات مثبت بوده‌ایم به طوری که در برخی سهام سرعت تغییر جهت نوسانات در حدی بود که معامله‌گر کوتاه مدت را می‌توانست به اشتباه بیندازد.

وفایی گفت: این روز‌ها تک سهم‌ها از صنایع مختلف با توجه به پتانسیل سودسازی یا افزایش سرمایه‌های پیش رو با حجم معاملاتی مناسب از سطح مقاومت قیمتی رد می‌شوند. اینکه اکثر سهام در محدوده‌های منفی خریدار خوبی دارند و ارزش معاملات خرد و حق تقدم قابل قبول است، نوید بخش روز‌های بهتر است.

او می‌گوید: این هفته هر چند تمایل به خرید سهم‌های کوچک‌تر مشهود بود، اما صرف جریان پول نباید مبنای تصمیم‌گیری باشد. گردش نقدینگی و علاقه به خرید و فروش‌های نوسانی گاه باعث فرار از سهامی که درجا می‌زند می‌شود و این جابه جایی‌های نسنجیده می‌تواند باعث جا ماندن از روند اصلی سهم شود.

گزارش از کیمیا قلی پور

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
نمادهای کوچک، جور بزرگترهای بورس را کشیدند! 2