جمعه 10 فروردین 1403

نمدمالی گیلان به سازمان جهانی جهانگردی راه یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نمدمالی گیلان به سازمان جهانی جهانگردی راه یافت

رشت - ایرنا - معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از راهیابی مستند صنایع‌دستی استان با موضوع نمد مالی به بخش مسابقه ویدئویی نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) خبر داد.

فرزاد رشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ویدئو کوتاه مستند صنایع‌دستی گیلان با موضوع نمدمالی که در قالب سری مجموعه محتواهای کوتاه فرهنگی با عنوان «دور نیست» به عنوان تنها نماینده تولید محتوای گردشگری ایران به بخش مسابقه ویدئویی بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی در شهر مادرید اسپانیا راه یافت. وی افزود: این مستند توسط جعفر میر اشرفی و در روستای جهانی قاسم آباد رودسر تولید شده که همراه با بیش از 30 اثر دیگر از سراسر دنیا به این بخش از مسابقه راه یافته است.

معاون صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: نمدمالی گیلان نشان بین المللی مرغوبیت دریافت کرده است و در بخش های مختلف استان چون تالش، رودبار، رودسر و املش انجام می شود.

رشیدی یادآور شد: با توجه به مطالعات محققان و پژوهشگران بر روی مجسمه ها و حجاری ها و سایر آثار دوره های باستانی می توان دریافت که از چندین هزار سال قبل استفاده از نمد مرسوم بوده و اینک معرفی این محصولات در سطح بین‌المللی می‌تواند موجب افزایش صادرات صنایع دستی و ارتقاء برند گردشگری استان گیلان و همچنین توسعه اقتصادی خصوصا در بخش تولیدات خانگی صنایع‌دستی در روستاها شود.

معاون صنایع‌دستی گیلان با اشاره به پنج برابر شدن صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در سال گذشته گفت: تلاش شده برنامه محور کار کنیم و در این زمینه سیاست کشورهای موفق در حوزه صنایع دستی را مورد بررسی قرار دادیم؛ رویکرد کلان ما استفاده از ظرفیت سمن ها و دغدغه مندان فرهنگی است که این موضوع در بحث ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد با محوریت چادرشب بافی و همچنین ثبت ملی شهر و روستاهای گیلان به منصه ظهور رسید. رشیدی تصریح کرد: بر همین اساس فرآیند هایی جزو تاکتیک‌های این معاونت طی یک پروسه پنج ساله تعریف شد؛ این فرآیندها شامل مشارکت، تمایز و هویت بخشی میراثی، برندسازی در سطح جهانی، برندسازی در سطح ملی، ترویج، آموزش و حفاظت از صنایع دستی استفاده از ظرفیت گردشگری برای توسعه صنایع دستی و بازرگانی و صادرات است. معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه تلاش می کنیم از تعرفه‌های گمرکی برای صادرات بیشتر استفاده کنیم، اظهار داشت: در تلاشیم صنایع دستی گیلان را به عنوان سی‌ویکمین محصول وارد تعرفه کشورهای اوراسیا کنیم و اگر این اتفاق بیفتد آن زمان صادراتمان رقابتی تر خواهد شد. بیش از 24 هزار هنرمند صنایع‌دستی در بیش از 80 رشته مختلف هنرهای سنتی در سطح استان گیلان مشغول به فعالیت بوده و 64 محصول از این اقلام تولید شده در حوزه صنایع‌دستی نشان مرغوبیت و 6 کالا نیز نشان جهانی یونسکو را دریافت کرده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*