چهارشنبه 2 خرداد 1403

نهادکتابخانه‌ها میزبان فعالیت کتاب‌محور معلمان و مدارس می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
نهادکتابخانه‌ها میزبان فعالیت کتاب‌محور معلمان و مدارس می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت این‌نهاد تلاش می‌کند میزبان خوبی برای معلمان و شاگردان و دانش‌آموزان باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت این‌نهاد تلاش می‌کند میزبان خوبی برای معلمان و شاگردان و دانش‌آموزان باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه دومین جشنواره کتاب سال معلم ویژه معلمان مؤلف، 14 تیرماه با حضور حجت الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر آموزش و پرورش؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حسین حق وردی، نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی؛ مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، و جمعی از معلمان مؤلف در سالن همایش معلم اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد.

مهدی رمضانی در این مراسم ضمن تبریک روز قلم و ابراز خرسندی از حضور در میان معلمان، گفت: یاد شهید باهنر، اولین وزیر آموزش و پرورش که پس از انقلاب اسلامی پایه‌گذار این موضوع بودند را گرامی می‌دارم؛ شخصی که تا به امروز تمامی فرهنگیان از ایشان به نیکی یاد می‌کنند و اساساً آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی با نام ایشان شناخته می‌شود.

دبیرکل نهاد خطاب به معلمان حاضر در این مراسم افزود: از شما عزیزان که در عین پرداختن به موضوع تعلیم و تربیت، از قلم غافل نشدید و قدر قلم را با آثار خود گرامی داشتید، قدردانی می‌کنم. از شما عزیزان تقاضا دارم به همان نسبت، شاگردان و دانش آموزان خود را نیز به کتاب و کتابخوانی دعوت و تشویق کنید تا آینده درخشانی را در این حوزه رقم بزنیم.

مهدی رمضانی با اشاره به حذف کتابخانه‌ها و پست کتابدار از مدارس گفت: این موضوع بسیار ناراحت کننده است؛ درست است که همه ما با کتاب مأنوس هستیم، اما متأسفانه امروز این موضوع به صورت مستقل، منسجم و منظم در مدارس مورد توجه نیست. در جلسات متعدد با مسئولان محترم در شورای فرهنگ عمومی و آموزش و پرورش برای همراهی در بحث کتاب و کتابخوانی، اعلام آمادگی کرده‌ام. پیشنهاد اولیه ما ایجاد ساعت کتابخوانی به صورت هفتگی در مدارس بود تا طی آن کتابداران ما علاوه بر کتابخوانی، تکنیک‌ها، روش‌ها و مهارت‌های خواندن را نیز به بچه‌ها آموزش دهند.

مهدی رمضانی با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه گفتگو با نسل جدید افزود: شما معلمان بهتر از ما می‌دانید که نسل جدید، نسل متفاوتی است. دامنه لغات و واژگان این نسل در حوزه‌های مختلف بسیار متفاوت شده و برای برقراری ارتباط با این فضای جدید، همه ما نیاز به گفتگو، مطالعه و درک متقابل داریم تا بتوانیم آینده‌ای روشن رقم بزنیم. از شما تقاضا دارم همانگونه که خود به کتابخوانی اهتمام داشته‌اید، دانش آموزان خود را نیز به مطالعه و نوشتن، فراتر از موضوعات درسی مرسوم دعوت کنید. ما نیز همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا بتوانیم در نهاد میزبان خوبی برای شما عزیزان و شاگردان و دانش آموزان تان باشیم.

وی در خصوص لزوم تعامل و هم افزایی نهاد و آموزش و پرورش، گفت: نهاد دارای حدود 3900 کتابخانه در سراسر کشور است؛ بنابراین امکان تجهیز کتابخانه‌های مدارس از توان ما خارج بوده و وظیفه ما نیست؛ اما می‌توانیم نزدیک ترین کتابخانه عمومی به هر مدرسه را به عنوان منشأ خدمات کتابخوانی در آن مدرسه معرفی کنیم.

رمضانی با اشاره به موانع ورود کتاب و کتابخوانی به آموزش و پرورش، افزود: اساساً ساختار آموزش و پرورش پذیرای ورود هم افزایی در این حوزه نیست که امیدواریم در این دوره زمینه‌های همکاری ایجاد شود.

دومین جشنواره کتاب سال معلم در 22 موضوع با اهدافی چون شناسایی و معرفی فرهنگیان مؤلف؛ کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه فرهنگیان؛ حفظ استقلال و هویت فرهنگی و... ویژه تمامی فرهنگیان شاغل در مدارس، مراکز پرورشی و ادارات داخل و خارج از کشور (رسمی، پیمانی، قراردادی، حق التدریس و...) برگزار شد و نفرات برگزیده خود را شناخت.