چهارشنبه 11 مهر 1403

نهال آناناس به صورت کشت بافتی در استان مرکزی تکثیر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نهال آناناس به صورت کشت بافتی در استان مرکزی تکثیر شد

اراک - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: نهال آناناس به صورت کشت بافتی (قرار دادن یاخته با قطعه‌ای از بافت گیاهی در محیط کشت) در نهالستان شهرستان محلات تکثیر شد.

«علی اصغر زارعی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: پروتکل تکثیر نهال آناناس به روش کشت بافتی توسط پژوهشکده گل و گیاهان زینتی و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان محلات با موفقت تدوین و ارایه این نهال‌ها به متقاضیان آغاز شده‌است.

وی ادامه داد: 100 هزار نهال آناناس در شهرستان محلات تکثیر و برای کشت در گلخانه‌های استان مرکزی و کشور آماده تحویل به متقاضیان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از آمادگی کامل برای ارایه تسهیلات و حمایت‌های لازم برای کشت نهال و تولید آناناس در گلخانه‌های استان برخوردار است.

زارعی گفت: قدم‌های مثبتی در زمینه تکثیر نهال موز نیز در شهرستان محلات برداشته شده و به زودی تکثیر این نهال نیز آغاز می‌شود.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند. 670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود. این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است. شهرستان محلات به مرکزیت شهری به همین نام در 110 کیلومتری اراک واقع شده و به شهر گل ایران شهرت دارد..

*س_برچسب‌ها_س*