دوشنبه 2 مهر 1403

نکاتی مهم درباره مسری‌ترین بیماری واگیر، راههای درمان و پیشگیری از آن / کودکان قربانیان اصلی سرخک!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نکاتی مهم درباره مسری‌ترین بیماری واگیر، راههای درمان و پیشگیری از آن / کودکان قربانیان اصلی سرخک!

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ برخی از بیماری‌ها مثل بیماری «سرخک» تنها مختص اختصاص آن است و خطرات ابتلاء به آن تنها انسان‌ها را تهدید می‌کند و این روزها خبر ابتلاء برخی از کودکان به این بیماری در کشور به گوش می‌رسد. به گفته کارشناسان عامل شیوع بیماری سرخک به کشور، ورود آن از مرزهای مشترک ایران با دیگر کشورهای همسایه رخ داده و عمده موارد ابتلاء کودکان...

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ برخی از بیماری‌ها مثل بیماری «سرخک» تنها مختص اختصاص آن است و خطرات ابتلاء به آن تنها انسان‌ها را تهدید می‌کند و این روزها خبر ابتلاء برخی از کودکان به این بیماری در کشور به گوش می‌رسد.

به گفته کارشناسان عامل شیوع بیماری سرخک به کشور، ورود آن از مرزهای مشترک ایران با دیگر کشورهای همسایه رخ داده و عمده موارد ابتلاء کودکان به سرخک نیز در فصل بهار و در نقاطی که واکسیناسیون انجام نشده است، مشاهده می‌شود.

همجواری ایران با افغانستان و ورود برخی از اتباع خارجی از مرزهای مشترک با این کشور منجر به گسترش شیوع بیماری سرخک و افزایش سطح ابتلاء کودکان شده است.

شرایط سرخک در کشور قابل کنترل است!

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در شبکه خبر با اشاره به اهمیت توجه مردم به انجام واکسیناسیون علیه بیماری سرخک، بیان داشت: بیش از 95 درصد کودکان زیر 5 سال دو دز واکسن سرخک را تزریق کرده و تنها 5 درصد باقیمانده در همه استان‌ها پراکنده هستند.

وی با بیان اینکه سرخک مسری‌ترین بیماری واگیر در دنیاست، ادامه داد:‌این بیماری عوارض جدی دارد؛ البته شرایط سرخک در کشور قابل کنترل است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با بیان اینکه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای واکسینه کردن اتباع خارجی اعلام شده است، افزود: در مرز‌های کشور نیز تیم‌های مراقبت بهداشتی حضور دارد و وطیفه دارند موارد ابتلا به سرخک و افراد واکسن نزده را کنترل کنند.

گویا از شیوع بیماری سرخک در کشورهای همسایه خبر داد و با اشاره به اینکه تنها را پیشگیری از بیماری سرخک واکسیناسیون است، گفت: از مردم و به ویژه والدین در خواست داریم واکسیناسیون فرزندان خود را به تاخیر نیندازند و هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهند.

کودکان واکسینه نشده، قربانیان اصلی سرخک!

احتمال ابتلا به بیماری سرخک به طور کلی در میان کودکان وجود دارد اما در مواردی هر چند کم و اندک احتمال ابتلاء افراد بزرگسال نیز به این بیماری وجود دارد.

ویروس بیماری سرخک از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با ترشحات دستگاه تنفس و ضایعات پوستی رقم می‌خورد و در یک هفته ابتدایی ابتلاء افراد به این بیماری احتمال انتقال به دیگران بیشتر است.

به گفته پزشکان و متخصصان حوزه سلامت، بیماری سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است که 90 درصد موارد ابتلا افراد از طریق تماس مستقیم و نزدیک با فرد مبتلا به این بیماری ایجاد می‌شود.

متاسفانه علی رغم کاهش چشمگیر سطح ابتلا افراد به بیماری سرخک همچنان 10 درصد از آمار مرگ و میر کودکانی که کمتر از 5 سال سن دارند، به علت ابتلاء به سرخک رقم می‌خورد و بر اساس آمارهای منتشر شده از طرف سازمان جهانی بهداشت، 200 هزار کودک در طول سال جان خود را به دلیل این بیماری مهلک از دست می‌دهند.

از سال‌ها پیش تا کنون واکسیناسیون ویژه کودکان برای در امان ماندن از ابتلاء به بیماری سرخک و همچنین بیماری سرخجه و اوریون در دو نوبت 12 و 18 ماهگی در حال انجام است و به همین دلیل میزان مرگ و میرهای ناشی از ابتلاء به این بیماریها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

از شایع‌ترین و مهمترین علائم ابتلاء به بیماری سرخک می‌توان به بی‌قراری، تحریک پذیری، تب 40 درجه همراه با اشک‌ریزی مکرر، متورم شدن پلکها، عدم توانایی در تحمل نور، سرفه‌های زیاد و خروج ترشح از بینی اشاره کرد.

راش‌ها یا همان جوش‌های روی پوست 4 روز بعد از شروع علائم بر بدن فرد مبتلا به سرخک همه نقاط بدن او را فرا می‌گیرند و در همه قسمت‌های بدن از سر و گردن گرفته تا پشت گوش وی و همچنین پاها و دیگر نقاط بدن به چشم می‌خورند.

جوش‌های ایجاد شده در بدن کودک مبتلا به سرخک بعد از گذشت 3 روز رفته رفته از بین می‌روند و پس از بهبودی بین 7 تا 10 روز به شکل دانه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست فرد مبتلا به چشم می‌خورند تا به مرور زمان محو شوند.

از مهمترین عوارض سرخک می‌توان به گرفتاری دستگاه تنفس، گرفتاری سیستم اعصاب مرکزی و گرفتاری دستگاه گوارش اشاره کرد و افراد مبتلا بین در طول مدت بیماری باید استراحت کرده و با افراد غیر بیمار به ویژه نوزادان و افراد غیر واکسینه شده تماسی نداشته باشند.

نکات مهمی که مبتلایان به سرخک باید رعایت کنند!

استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دستها و استفاده از دستمال یک بار مصرف در زمان عطسه و سرفه هم از جمله مواردی هستند که افراد مبتلا به بیماری سرخک باید به آن توجه داشته باشند تا اطرافیان خود را به این بیماری مبتلا نکنند.

در صورت ابتلاء کودکان به بیماری سرخک دوره نهفته آن بین 10 تا 14 روز طول می‌کشد و ویروس بعد از آلوده کردن فرد در سلول‌های پوششی دستگاه تنفس هم تکثیر پیدا کرده و از راه خون در نقاط مختلف بدن انتشار یافته و به دنبال آن عفونت در پوست، دستگاه تنفس و دیگر اعضای فرد مبتلا ایجاد خواهد شد.

انجام واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری سرخک امری ضروری است که نه تنها برای کودکان ایرانی بلکه برای کودکان سایر مهاجرانی که به هر دلیلی به همراه والدین خود وارد ایران شده‌اند مهم و حیاتی به شمار می‌آید و با توجه به ورود اتباع خارجی افغانستانی از مرزها به داخل کشور که اغلب واکسینه نیستند، مسئولان باید جهت جلوگیری از گسترش شیوع بیماری سرخک چاره اندیشی کنند.