دوشنبه 11 تیر 1403

نکوداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نکوداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، آئین بزرگداشت 1757 سالگی سنت دانشگاهی ایران همزمان با نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» 12 تیر ماه 1403 با شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی 1757 ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در 90 سالگی» و «دانشگاه تمدن‌ساز؛ پیشران تمدن نوین اسلامی» افتتاح می‌شود. پیشنهاد منضم نمودن سابقه 90 ساله...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، آئین بزرگداشت 1757 سالگی سنت دانشگاهی ایران همزمان با نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» 12 تیر ماه 1403 با شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی 1757 ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در 90 سالگی» و «دانشگاه تمدن‌ساز؛ پیشران تمدن نوین اسلامی» افتتاح می‌شود. پیشنهاد منضم نمودن سابقه 90 ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از 17 قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت 1757 سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال 1402 از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه 1402 در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این موضوع در نهایت با عنوان «واگذاری مأموریت مستندسازی، احیا و بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1403 با شماره ابلاغ 3883 به امضا رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و ابلاغ شد. مصوبه مربوط به واگذاری این مأموریت کلیدی به دانشگاه تهران، آخرین مصوبه امضا و ابلاغ شده شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود که شهید رئیسی در ابلاغیه این مصوبه از دانشگاه تهران به عنوان «میراث‌دار تاریخ کهن علم و دانش» نام برد. بررسی سیر تکامل نماد‌های آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل تأسیس دانشگاه جندی شاپور در سال 271 میلادی، تأسیس نظامیه‌ها در سال 1065 میلادی، تأسیس ربع رشیدی در سال 1275 میلادی، تأسیس دارالفنون در دسامبر سال 1814 میلادی و شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال 1934 میلادی تقسیم‌بندی نمود. در سی‌ونهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال 2017 میلادی برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تأسیس دانشگاه جندی شاپور را 1750 سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی، چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به 1200 سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد. معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» مأموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

قرار بود افتتاح نکوداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در ایران، روز هشتم خرداد ماه همزمان با نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران برگزار شود که به دلیل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان، این زمان به تعویق افتاد و روز سه‌شنبه 12 تیر ماه 1403 به عنوان روز برگزاری این آئین تعیین شد.

نکوداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود 2