دوشنبه 9 مهر 1403

نگاهی به عملکرد مجلس یازدهم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نگاهی به عملکرد مجلس یازدهم

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه احمدی*: «اگر پارلمانها منابع کافی برای انجام وظایفشان نداشته باشند یا در استفاده از منابعی که در اختیار دارند، اسرافکار یا ناکارآمد باشند، به رأی دهندگان به شکل مطلوبی خدمات ارائه نمیکنند.» این عبارت، برشی از کتاب پارلمان و دموکراسی در قرن بیست و یکم است. چیزی نمانده تا انتخابات دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی برگزار شود و تصمیم مردم، 290 نماینده...

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه احمدی*: «اگر پارلمانها منابع کافی برای انجام وظایفشان نداشته باشند یا در استفاده از منابعی که در اختیار دارند، اسرافکار یا ناکارآمد باشند، به رأی دهندگان به شکل مطلوبی خدمات ارائه نمیکنند.» این عبارت، برشی از کتاب پارلمان و دموکراسی در قرن بیست و یکم است.

چیزی نمانده تا انتخابات دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی برگزار شود و تصمیم مردم، 290 نماینده را راهی بهارستان کند. در ادوار گذشته هیچ مجلسی نبوده که بتوانیم بگوییم تمام وظایفش را بهطور کامل انجام دادهاست یا برعکس. نگاه صفر و صدی به عملکرد مجلسهای پیشین ممکن است باعث اجحاف در حق آنها شود. لذا در ادامه سعی داریم به نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم بپردازیم تا نقاط ضعف مجلس یازدهم به نقطه عطف مجلس دوازدهم تبدیل شوند.

اقداماتی تلخ و قابل تأمل

برخی از اقدامات مجلس یازدهم نشان از ضعف عملکردی نمایندگان میدهد. به عنوان مثال استیضاح وزیر صمت، تحت فشار قرار دادن وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی وزارت کشور، ناترازی 240 همتی لایحه بودجه سال 1403 و... از جمله اقدامات ضعیف مجلس در چهارسال اخیر است.

آن سوی پرده

از حق نگذریم، اقدامات مثبت مجلس باعث میشود طعم تلخ ضعفهای آن را فراموش کنیم. مثلاً سربازانی که سالهای گذشته ماهیانه فقط 450 هزارتومان در ماه دریافت میکردند، حال با اصلاح قوانین حقوقشان 12 برابر شده است. فرزندان زیادی، بخاطر چکهای برگشتی والدینشان مجبور بودند شرایط سختی را پشت سر بگذارند. حال آمار چکهای برگشتی کاهش یافت و از 20 درصد به حدود هفت درصد رسید. چنین شرایطی باعث میشود فعالین اقتصادی با اطمینان بیشتری فعالیتهای خود را ادامه دهند. همچنین باعث رونق کسب و کار نیز میشود. طبق آمارهای رسمی حدود 20 درصد از زوجهای کشور نابارور هستند اما مجلس با تصویب طرحی 90 درصد هزینههای درمان ناباروری را تحت پوشش بیمهای خود قرار داد. پوشش بیمهای حوزهی سلامت تنها به این یک مورد ختم نمیشود بلکه افرادی که فاقد بیمه هستند و از سهدهک پایین نیز باشند کاملاً رایگان بیمه میشوند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعرفه آب، برق و گاز را برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی رایگان کردند. کاهش 5/22 درصدی وابستگی اقتصاد به نفت از فواید این مجلس برای آیندگان است.

این مورد باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شد. همچنین؛ باعث میشود اثر تحریمها بر درآمدهای پایدار کشور نیز کاهش یابد. در بودجه امسال 61 درصد بودجه از درآمدهای پایدار است. این از اثرات کاهش وابستگی به نفت است. تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملی مردم ایران یکی از نقاط عطف مجلس یازدهم است. این قانون باعث شد دست دولت در مذاکرات برای پیشبرد برنامههای هستهای باز باشد.

در پایان؛ مهمترین سرمایه نظام اسلامی مردم آن هستند. این چند اقدام کوچک و بزرگ، مثبت و منفی تنها گوشه‌ای از تصمیمات مجلس یازدهم هستند. شاید اثرات این قوانین را حس نکرده باشید، یا امیدوار بودید اتفاقات بیشتری رقم بخورد اما هر تحولی نیاز به حضور مردم دارد. یکی از مهمترین هدف دشمنان، در جنگ شناختی تأثیرگذاری منفی بر باورها، امید و اعتماد مردم و کاهش مشارکت آنها در حمایت از نظام اجتماعی است. ایجاد چنین شرایطی سبب طمع ورزی دشمن شده وکاهش امنیت و افزایش تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان را نیز درپی دارد. زمانی پول یک کشور کم‌ارزش میشود که پشتوانه‌اش را از دست بدهد. برای مجلس هم چنین اتفاقی می‌افتد. آن زمان وقتی است که قدرتش را از دست میدهد. قدرت مجلس شورای اسلامی همان رأی مردم است. قدرت، یکی از مهم‌ترین عناصر برای ایجاد حرکت، پیشرفت مادی و معنوی در یک جامعه است. قدرت را مهم‌ترین عامل مبارزه با فسادهای داخلی میدانند.

قدرت، میتواند زمینه‌سازی برای رشد افراد و از بین بردن بستر ایجاد فساد باشد. درنهایت؛ این موارد میتوانند به یک جامعه احساس امنیت و آرامش در مقابل دشمن دهند. پس با مشارکت در انتخابات بازوی قدرت نمایندگانمان باشیم و با آگاهی در مسیر درست قدم بگذاریم.

* مهدیه احمدی دبیر نشریات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی