شنبه 2 تیر 1403

نگاه تمدنی اولویت قاضی زاده هاشمی در میزگرد فرهنگی؛ بهترین قاضی فضای مجازی مردم هستند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نگاه تمدنی اولویت قاضی زاده هاشمی در میزگرد فرهنگی؛ بهترین قاضی فضای مجازی مردم هستند

نگاه تمدنی از دید این کاندیدا با چه تعریفی ارائه می شود؟، به طور مثال در حوزه سینما که مفاهیم اولیه آن از غرب نشات گرفته و در دانشگاه های هنر ایران تدریس می شود؛ چگونه از خروجی این دانشگاه ها انتظار سینمای تمدنی را می توان داشت؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو - فاطمه قربانی رضوان؛ مهمان دومین برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما امیرحسین قاضی زاده هاشمی بود. داود رحیمی سجاسی دکترای فرهنگ و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد و لاله فرهنگ متین معاون اسبق برنامه ریزی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دارای دکتری فیزیک، فارغ التحصیل مدیریت حکمرانی دانشگاه دفاع ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه به عنوان مشاور او را در این برنامه همراهی کردند. قاضی زاده هاشمی در این برنامه پاسخگوی سوالات حوزه فرهنگ بود و به تشریح محور برنامه‌های خود در حوزه مسائل فرهنگی پرداخت.

او در ابتدا مهم‌ترین محور برنامه‌های خود یعنی نگاه تمدنی به حوزه فرهنگ را مطرح کرد. نگاهی کلان به فرهنگ که اصالت را بر هر اقدامی مقدم می‌داند. او این نگاه را رویکردی کاربردی در مقابل هجوم فرهنگی خواند و معتقد است نگاه تمدنی نشات گرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی جمع گرا می‌تواند در مقابل فرهنگ غرب که مبنای آن فرد است بایستد. اما سوال اینجاست که این نگاه تمدنی از دید این کاندیدا با چه تعریفی ارائه می‌شود؟، آیا زیرساخت‌های این نگاه برای حوزه‌های گوناگون فرهنگی قابل اجراست؟، به طور مثال در حوزه سینما که مفاهیم اولیه آن از غرب نشات گرفته و در دانشگاه‌های هنر ایران تدریس می‌شود چگونه خروجی آن می‌تواند مطابق با سینمای تمدنی باشد؟.

«دولت خانواده» عنوان نامگذاری شده از سوی قاضی زاده هاشمی برای دولت است. او در این میزگرد بار‌ها بر اهمیت خانواده و جایگاه هر یک از اعضا تاکید کرد. از جمله مواضع او در خصوص مسائل ازدواج، اعتیاد جوانان، جایگاه زنان در جامعه بود. او با اشاره به اینکه زنان فرصت هستند نه مسئله و جامعه امروز از جامعه سنتی گذشته فاصله گرفته است بحث پیش بینی همسانسازی اجتماعی، طراحی نظامات اجتماعی و اداری برای زنان، در نظر گرفتن اقتضائات تعلیم و تربیت متفاوت برای آن‌ها را مطرح کرد. درواقع قاضی زاده هاشمی با تاکید بر این مسائل نشان داد که واقف به امور و الزامات حوزه زنان و خانواده است، اما انتظار می‌رفت در ادامه با بیان چند نمونه راهکار به برنامه اجرایی خود در این موارد نیز اشاره کند. زیرا او از ابتدای سخن با تمدنی خواندن نگاه خود به فرهنگ رویکردی کلی را با این مفهوم ارائه داد که نیازمند ارائه برنامه‌های اجرایی در زمینه‌های گوناگون است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه اشاره کرد که موافق رویکرد فرهنگی دولت سیزدهم است و افکار شهید رئیسی را در حوزه فرهنگ دنبال خواهد کرد. او اقدامات انجام گرفته در حوزه فیلم و ایجاد سالن‌های سینمایی و همچنین حمایت‌های یارانه‌ای در دولت سیزدهم را زیاد دانست، اما معتقد است عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در اعتبار بخشی به هنرمندان نسبت به آن چه که باید باشد فاصله زیادی داشته، اما در زمینه کمیت اتفاقات خوبی در این وزارتخانه افتاده. آنچه در این میزگرد در خصوص انتخاب وزیر فرهنگ گفته شد تماما نگاهی مردمی و تخصصی داشت.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه انتخاب وزیر فرهنگ با مشورت اهالی فرهنگ و هنر انجام خواهد گرفت مهر تاییدی بر تخصص گرایی در دولت خود زد. با توجه به این بخش از برنامه که گفت «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با مشورت جامعه فرهنگ و هنر و کسی که مقبول آنان باشد انتخاب می‌کنم، چون قرار است در تعامل با آن جامعه باشد» او در عین داشتن نگاهی مردمی، برای انتخاب اصلح در هر زمینه‌ای به سراغ مردم متخصص در آن رشته خواهد رفت.

در ادامه برنامه او از حوادث سال 1401 با عنوان اغتشاشات یاد کرد و از فعالیت‌های تبیینی خود در میان جوانان دانشجو گفت. او زیرساخت اغتشاشات 1401 را فرهنگی خواند، برخلاف فتنه‌های قبلی که جنبه سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشتند. او با اشاره به سفر‌های استانی خود و تبیینگری در حوزه مسائل داخلی کشور و حوادث اجتماعی سال 1401، گفتگو و تبیین را مورد تایید و آن را یکی از راه حل‌های موجود در شرایط بحرانی دانست.

بحث فیلترینگ و فضای مجازی نیز از مسائل مهم این میزگرد فرهنگی بود. او در خصوص نظر خود درباره فیلترینگ با توجه به اینکه رئیس شورای فضای مجازی است اعلام کرد که از قوانین موجود به عنوان مجری قانون در قامت رئیس جمهور حمایت خواهد کرد و از سویی دیگر ایده‌های خود را نیز در این مسئله مطرح خواهد کرد. درواقع همانگونه که پیشتر خود معتقد بوده که جامعه هنری را هنرمندان می‌توانند مدیریت کنند، بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی را نیز مردم دانست. او در این زمینه ترکیبی از فعالان فضای مجازی و ترکیبی از مردم را به عنوان نمایندگان دولت برای کنترل فضای مجازی پیشنهاد داد و اشاره کرد که یک آزادی هم باید به خانواده داده بشود. اگرچه او در سخنان خود از لیبرال‌ترین جامعه مثال زد که در آن پدر خانواده امکان مسدود کردن برخی سایت‌ها برای خانواده خود را دارد. اما سوال اینجاست در جامعه ایرانی این برنامه تا چه میزان از سوی مردم پذیرفته شده است؟.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه فرهنگ غنی ایرانی بسیار قابلیت قابل عرضه بیشتری نسبت به کره جنوبی دارد، بیان کرد این کشور اکنون از تولید محصولات فرهنگی 71 میلیارد دلار درآمد دارد؛ درحالی که از صادرات خودرو 3.5 تا 4 میلیارد دلار درآمد دارد. اما با نگاه امیدوارانه به این قیاس باید خوشبین بود که ایشان از تبعات و الزامات این مثال آگاهی کامل دارند و می‌دانند که کره جنوبی با چه تمهیداتی به این مهم دست یافته است. درواقع آوردن مثال برای نمایش آینده‌ی مورد نظر کاندیدا مهم و قابل توجه است، اما باید درنظر داشت که اگر همین قیاس با انچه در عمل روی خواهد داد فاصله بسیار داشته و یا نیازمند زیرساخت‌هایی است که سال‌ها برای رسیدن به آن نیاز به زمان دارد، مثال را از چارچوب اجرایی خارج و به یک شعار تبلیغاتی بدل خواهد کرد.

کلیدواژه‌های شاخص میزگرد فرهنگی قاضی زاده هاشمی خانواده، مردم، قانونمداری، استفاده از متخصصان بود. او دولت خود را دولتی مردمی بر پایه اعتماد به متخصصان هر حوزه خواند و فرهنگ را در حوزه‌های گوناگون نیازمند مساعدت و توجه افراد خاص آن حوزه دانست. در خصوص مسائل حساسی همچون رسانه و فیلترینگ خود را مجری قانون دانست، اما راه را برای ایده پردازی و استفاده از نظرات گوناگون همواره باز دانست. صداقت را معیاری برای نزدیکی مسئولان و مردم دانست و آن را راهی برای جلب اعتماد ملی دانست.