چهارشنبه 18 مهر 1403

نگرانی پزشکیان از مهاجرت نخبگان

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
نگرانی پزشکیان از مهاجرت نخبگان

مراسم رونمایی از 30 کتیبه گِلی هخامنشی روز گذشته با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری در موزه ملی ایران برگزار شد. رئیس‌جمهور در این مراسم تاکید کرد: کشورهای دیگر تاریخچه فرهنگی ندارند، اما آن را می‌سازند. ما داریم، اما فراموش کردیم. او با رونمایی از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور، در دیدار مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: امروز خیلی که تلاش...

30 قطعه از ششمین محموله الواح هخامنشی که روز گذشته رونمایی شد، پنجم مهرماه همزمان با بازگشت رئیس‌جمهور از سفر نیویورک به جمهوری اسلامی ایران مسترد شد. این اموال تاریخی و فرهنگی شامل هزار و 100 لوح با مضامینی همچون مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی به خط میخی و زبان عیلامی و آرامی در ششمین مرحله استرداد از طریق هواپیمای حامل پزشکیان و هیات ایرانی به کشور بازگشت. سال گذشته نیز در جریان بازگشت شهید رئیسی از سفر نیویورک، 3 هزار و 506 قطعه از الواح هخامنشی مصادره شده از سوی دولت آمریکا به ایران مسترد شده بود.

تا کنون 6هزار و 868 قطعه از این الواح طی 6 مرحله در سال‌های 1327، 1330، 1384، 1398، 1402 و 1403 به کشور بازگشته و قرار است بقیه الواح که شامل 8هزار و 100 قطعه است نیز در مدت 5 سال آینده به کشور بازگردانده شوند. اما روز گذشته از 30 قطعه کتیبه که شامل مهرهای اساطیری و بدون متن و شامل تصویر هستند با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد و قرار است این مجموعه از امروز تا 30 آبان به نمایش گذاشته شود. این الواح در فاصله سال‌های 1311 تا 1314 در مجموعه تخت جمشید در یک محل کشف شدند، اما به دلیل فقدان دانش بازخوانی آنها در کشور، طی توافقی به موسسه شرق‌شناسی آمریکا ارسال شدند تا مورد بازخوانی قرار گرفته و اطلاعات ارزشمند آنها استخراج شود.

قطع ارتباط با هویت تاریخی

مسعود پزشکیان نیز روز گذشته در مراسم رونمایی از این کتیبه‌ها، در دیدار مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با اشاره به اینکه امروز متاسفانه حتی با میراث تمدنی درخشان خود آشنایی کافی نداریم و رشته ارتباط ما با هویت متمدن کشورمان بریده شده است، گفت: تقصیر عدم دلبستگی به کشور متوجه عملکرد مسوولان و ناکارآمدی نظام آموزشی کشور است که نتوانسته‌اند گذشته درخشان کشور را به خوبی تصویر کنند، تا این جوانان و نخبگان ریشه‌های هویتی خود را بیابند و با افتخار به آن به دنبال احیا و بازآفرینی آن مجد و عظمت باشند. وی تصریح کرد: اگر به دقت به گذشته نگاه کنیم و آن را بشناسیم درخواهیم یافت که درس‌های فراوانی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حکومت‌داری، اقتصاد و دیگر عرصه‌ها برای ما دارد؛ به عنوان مثال بسیار مهم است که بدانیم سلسله‌ای مثل هخامنشیان با چه نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چنان حکومت و قلمرو پهناوری را در صلح و آرامش و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی اداره می‌کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز دشمنان، با ایجاد اختلاف ما را به جان هم انداخته‌اند و منابع ما را غارت می‌کنند و برخی دیگر از ما را با وحشی‌گری قتل‌عام می‌کنند، اما تفرقه مانع از آن می‌شود که ما بتوانیم منسجم و یکپارچه مقابل آنها بایستیم، گفت: ما از ریشه‌ها و هویت خود جدا شده‌ایم و نتوانسته‌ایم درس‌های لازم را از نحوه اداره جامعه و حکومت‌های موفق گذشته بگیریم. ایرانی که ما در آن زندگی می‌کنیم مملو از سرمایه‌های علمی، فرهنگی، مدیریتی، سیاسی، ارتباطی و اجتماعی است و برای موفقیت باید واقعیات تمدن درخشان آن را برای خودمان و دیگران آشکار کنیم.

می‌خواهند بی‌هویتمان کنند

به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور تصریح کرد: کسی که گذشته خود را نداند نمی‌تواند برای آینده خود نقشه بکشد. ریشه‌های محکمی که در فرهنگ، مدیریت، مسائل سیاسی و اجتماعی داریم به ما درس می‌دهد. امروز دانشگاه‌های ما حداقل سطح 2 هستند؛ یعنی در کنار آموزش بعضا کار تحقیقاتی انجام می‌دهند، اما بیش از 90 درصد مقالات و تحقیقات در طاقچه‌ها خاک می‌خورد. حدود 750 سال پیش ما دانشگاه‌های رده چهار داشتیم. هنر این‌گونه زندگی کردن و در کنار هم بودن و رشد کردن و توسعه دادن چیزی بود که ما 2 هزار و 500 سال پیش داشتیم، اما امروز ما را با هم به دعوا می‌اندازند تا هرچه می‌خواهند به ما تحمیل کنند.

وی تاکید کرد: اگر مسلمانان با هم بودند می‌توانستند این بلا را سر منطقه ما بیاورند؟ کشورهای دیگر تاریخچه فرهنگی ندارند، اما آن را می‌سازند. ما داریم، اما فراموش کردیم. دانش‌آموزان ما باید با این مفاهیم آشنا شوند. باید بدانند چه نوع مدیریتی توانسته این توسعه را در آن دوران رقم بزند. زمانی که بتوانند ما را از ریشه تمدن و مدیریت و فرهنگ ببرند، ما را بی‌هویت کرده و هر کاری می‌خواهند با ما می‌کنند. ایران ما مملو از سرمایه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و فرهنگی است.

کار را برایمان سخت‌تر کردند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه از همان روز اول آغاز به کار رسمی بنده، به شکل مستمر و بلاوقفه حوادثی رخ داده و با اقدامات یک رژیم وحشی شرایطی برای ما ایجاد شده که در مسیر پیشبرد این سیاست مانع‌تراشی می‌کند. کشورهای غربی به سردمداری آمریکا رژیمی را در منطقه مستقر کرده‌اند که هیچ چارچوب و مبانی حقوقی بین‌المللی و انسانی را رعایت نمی‌کند و زن و کودک و پیر و جوان را بی‌گناه قتل‌عام می‌کند و همین کشورها که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و به خاطر قصاص یک قاتل علیه ما جنجال به پا می‌کنند، با سکوت خود این جنایات را تایید می‌کنند. به گزارش «ایسنا»، پزشکیان اظهار کرد: واقعیتی که در منطقه با آن مواجه هستیم حادثه پشت سر حادثه است و مشکلاتی که پیش می‌آید کار را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند.

--> اخبار مرتبط