یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

نیازمند بازچرخانی آب در زمین هستیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نیازمند بازچرخانی آب در زمین هستیم

عضو شورای شهر تهران گفت: برخی بازچرخانی آب را به این تعبیر می‌کنند که آب فاضلاب شهری را دوباره تصفیه و استفاده کنیم، اما باید گفت که این نگاه اشتباه است.

سید محمد آقامیری رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها، گفت: کلیت فرونشست این است که پس از برداشت منابع آبی زیرزمینی، این آب دوباره به زمین بازنمی‌گردد و به این ترتیب سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه می‌شود. این اتفاق موجب از دست دادن رطوبت و خشک شدن زمین شده است، نباید فراموش کرد که در این شرایط قابلیت نفوذ پذیری آب از بین می‌رود و این باعث می‌شود تا منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌ها - محل تجمع آب‌های زیر زمینی - از بین می‌رود.

وی افزود: نیازمند بازچرخانی آب در زمین هستیم. برخی بازچرخانی آب را به این تعبیر می‌کنند که آب فاضلاب شهری را دوباره تصفیه و استفاده کنیم، اما باید گفت که این نگاه اشتباه است، بازچرخانی آب در خود زمین اتفاق می‌افتد و شامل تزریق مصنوعی آب است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شهرداری، وزارت نیرو و سازمان نقشه برداری و چند سازمان دیگر مسئولیت اصلی برای حل این مشکل را برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروهی متشکل از نهاد‌های مرتبط جهت تبیین سنجش و پایش فرونشست، آسیب شناسی، احیای آب‌های زیرزمینی و اقدامات سازه‌ای از جمله تزریق آب‌های مازادِ روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آب با اصلاح روش‌های آبیاری، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها و کنترل منابع آبی از جمله راهکار‌های پیشنهادی برای مهار فرونشست هستند.

آقامیری با بیان اینکه اقدام عملی در خصوص فرونشست انجام نشده بود، گفت: تا اینکه به عنوان لایحه از شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که معاونت قوانین مجلس، نکاتی را ارائه نمود و ایراداتی را به آن وارد کرد که در اجلاس شورای عالی استان‌ها، اصلاحاتی بر این لایحه اعمال خواهد شد و مجددا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری