یک‌شنبه 15 مهر 1403

نیاز آبی سالانه طرح بن به بروجن کمتر از 2 درصد آورد زاینده‌رود است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نیاز آبی سالانه طرح بن به بروجن کمتر از 2 درصد آورد زاینده‌رود است

شهرکرد - ایرنا - رییس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث کارشناسی آب گفت: نیاز آبی سالانه طرح انتقال آب بن به بروجن کمتر از 2 درصد آورد زاینده‌رود است.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز جمعه در نشست با خبرنگاران شهرستان بروجن تاکید کرد: نیاز آبی طرح انتقال آب بن به بروجن با دربرگیری نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری، 41 میلیون مترمکعب در سال است. وی افزود: از این میزان که کمتر از 2 درصد آورد زاینده‌رود است، 18 درصد به شهرستان بروجن و 82 درصد به شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن تعلق دارد. جعفری تصریح کرد: مطالعات اولیه طرح انتقال آب بن به بروجن به انتهای دهه 80 و صدور مجوز و آغاز عملیات اجرایی آن مربوط به ابتدای دهه 90 است. جعفری اولویت قانون را تامین آب آشامیدنی اعلام و تاکید کرد:: در اردی‌بهشت‌ماه جاری تعدادی از شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه هستند. نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح انتقال آب بن به بروجن جزو پروژه‌های ملی است و باید تا پایان همین دولت بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به پیگیری مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری برای تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از این طرح یادآور شد: رسانه‌های گروهی با روشنگری و شفاف‌سازی، از التهاب فضا و افکار عمومی جلوگیری کنند. جعفری با اشاره به شدت معضل‌ها و مشکلات حوزه آب در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای تامین آب پایدار در این استان هیچ طرحی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اجرا نشده است. وی گفت: چهارمحال و بختیاری در بخش آب، عقب‌ماندگی تاریخی دارد و آب‌خوان‌های آن تخلیه شده است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای باید نیازهای آشامیدنی، کشاورزی، صنعتی و زیست‌محیطی استان مبدأ لحاظ شود.

وی نبود منطق در اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای را باعث بروز مشکل و معضل دانست و افزود: توجه به الگوی کشت و قانون جامع آب باید در دستور کار برنامه‌های اولویت‌دار قرار گیرد. جعفری یادآور شد: مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان دارای رابطه‌ای تنگاتنگ، دیرینه و ریشه‌دار هستند و بسیاری مردم ما در اصفهان ساکن و اصفهانی‌های زیادی در چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی با اشاره به دغدغه‌های مردم اصفهان درخصوص منابع آب گفت: هم‌اکنون 95 درصد دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه و ممنوعه‌بحرانی است که در این میان دشت‌های سفیددشت، فرادنبه و بروجن افزون‌بر 20 سال گذشته ممنوعه شده‌اند. جعفری تاکید کرد: دشت‌های چهارمحال و بختیاری به علت تخلیه آب‌خوان‌ها و استفاده نکردن از منابع آب سطحی در گذشته با بحران فرونشست مواجه و منشأ ریزگرد شده‌اند و نیمی از مردم استان مشکل تامین آب آشامیدنی دارند. وی افزود: اکنون تعدادی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری با تانکر آب‌رسانی می‌شود و تالاب‌های گندمان و دهنو به‌علت خشک‌سالی و مشکل منابع آب با پدیده خودسوزی و متلاشی شدن از درون مواجه شده‌اند. نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تامین آب مورد نیاز صنعت چهارمحال و بختیاری در حال حاضر به‌صورت سیار انجام می‌شود. جعفری اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه کشور باید به الگوی کشت متناسب با منابع آب موجود تعریف و قانون جامع آب به‌طور جدی مورد توجه باشد. وی یادآور شد: دولت تدبیر و امید برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن _ بروجن تا پایان همین دولت به‌عنوان یکی از 31 طرح مهم مورد توجه دولت دوازدهم در کشور اهتمام دارد. به گزارش ایرنا، طرح انتقال آب بن به بروجن آب را برای مصرف آشامیدنی از بن به سمت بروجن و نقنه انتقال می‌دهد و با بهره‌برداری از آن مشکل آب آشامیدنی اهالی 11 شهر و 13 روستای چهارمحال و بختیاری با جمعیتی افزون‌بر 460 هزار نفر رفع می‌شود

*س_برچسب‌ها_س*