چهارشنبه 11 مهر 1403

هاشمی: جامعه صنفی تهیه‌کنندگان شفاف‌ترین سندیکای سینما است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هاشمی: جامعه صنفی تهیه‌کنندگان شفاف‌ترین سندیکای سینما است

تهران - ایرنا - رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، این جامعه را «شفاف‌ترین سندیکای سینما» خواند و گفت: اطلاعات و آمار برگزاری جلسات و مجامع برگزارشده در جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به صورت آنلاین در خبرگزاری ها و فضای مجازی منتشر شده است.

خانه سینما دارای 32 صنف است که تنها 10 صنف آن سایت و اطلاعات منتشر شده دارند. این صنوف عبارتند از: برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، منتقدان و نویسندگان سینمایی، دستیاران فیلمبردار، سازندگان فیلم کوتاه، کارگردانان، عکاسان فیلم، انیمیشن، تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلمبرداران و تدوینگران.

این امر در دنیای دیجیتال و دورانی که بیش از هر زمانی بر شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی تاکید می‌شود، آن هم در مورد صنعت پرمخاطبی چون سینما سئوالات زیادی را مطرح کرده است. در راستای این مساله و اهمیت و لزوم شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی صنوف سینمایی با سیدضیا هاشمی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند ایران به گفت وگو نشستیم.

هاشمی درباره چگونگی شرایط عضویت در این انجمن به ایرنا گفت: متقاضیان عضویت در جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با مراجعه به سایت انجمن می‌توانند شرایط و آیین‌نامه عضویت را مطالعه کنند و با داشتن شرایط لازم و مدارک به ساختمان جامعه صنفی تهیه‌کنندگان مراجعه کنند و در نهایت با پر کردن فرم و ارائه مدارک لازم پس از بررسی در جلسه به عضویت جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در خواهند آمد.

وی درباره اصلی‌ترین شرایط عضویت، افزود: رزومه کاری، سرمایه‌گذاری، مدرک تحصیلی و نوع فعالیت فردی از مهم‌ترین شرایط عضوپذیری است؛ ممکن است فرد در مدیریت بازرگانی موفق عمل کرده باشد که یک امتیاز در این حیطه خواهد بود اما کافی نیست. فعالیت در امور اقتصادی، بازرگانی و رسانه‌ای نیز در این حوزه اهمیت دارد اما شرط کافی نیست. بیشترین اهمیت، توجه به فرآیند فعالیت مرتبط به تهیه‌کنندگی، تولید، دستیارتولید و تحصیلات (مرتبط) است.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، ادامه داد: هیچ محدودیتی برای پذیرفتن عضو جدید نداریم تنها محدودیتی که قائل می‌شویم شرایط عضوپذیری است که در آیین‌نامه ذکر شده است. به مدرک تحصیلی، تعداد و میزان سرمایه‌گذاری و... که همگی به تبحر و مهارت تهیه‌کننده منجر می شود، توجه می‌کنیم. جلسات بررسی پرونده های عضویت به صورت منظم (براساس تعداد متقاضیان عضویت) برگزار می شود و بعد از ارایه تقاضا توسط متقاضی مورد بررسی قرار می گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه دقیق ترین آمار اعضای تهیه‌کننده در جامعه صنفی تهیه‌کنندگان وجود دارد، اظهار کرد: 260 تهیه کننده عضو جامعه صنفی تهیه کنندگان هستند. بعید می‌دانم دیگر صنوف تهیه‌کنندگی آمار و اطلاعات دقیقی از اعضا در اختیار داشته باشند. در مجامع صنوف دیگر مطلع هستیم با کمترین تعداد گاه با کمتر از 20 نفر انتخابات انجام شده، ما در جامعه صنفی تهیه کنندگان یکی از اهداف‌مان ارایه خدمات صنفی است به همین دلیل اطلاعات دقیقی از اعضا در اختیار داریم.

وی تاکید کرد: اطلاعات و آمار برگزاری جلسات و مجامع برگزارشده در جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به صورت آنلاین در خبرگزاری ها و فضای مجازی منتشر شده است اما اسکن جلسات را در اختیار نداریم. فکر خوبی است که جلسات برگزارشده را هم به صورت اسکن نگهداری و برای شفاف‌سازی اذهان منتشر کنیم زیرا ما شفاف‌ترین سندیکای در سینما هستیم. البته جزییات انتخابات به لحاظ فیلم و عکس در سایت موجود است.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره جدول متقاضیان بررسی نشده، گفت: نزدیک به 15 پرونده اعضای پذیرفته نشده که متقاضی تهیه کنندگی هستند، داریم و بخشی از متقاضیان پرونده‌هایشان در حال بررسی است. برخی کسری مدارک دارند، از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا کمتر جلسات برگزار شده و تعدادی از پرونده ها باقی است.

هاشمی با اشاره به اینکه سایت جامعه صنفی تهیه‌کنندگان مرتبط با تخصص تهیه‌کنندگی است، تشریح کرد: سایت جامعه صنفی تهیه کنندگان بر اساس مقتضیات و مجامع حتما به روز رسانی می شود. اخبار و مناسبات سینما در سایت منعکس نمی‌شود و تنها به موارد تخصصی تهیه‌کنندگی و مطالبی که سطح دانش و آگاهی تهیه‌کنندگان را ارتقا می‌دهد در سایت بارگذاری می شود. همچنین مصاحبه‌های تخصصی، آمار و اطلاعات دقیق اکران در سایت منعکس می‌شود تا صاحبان آثار از شرایط اکران و نوع فروش گونه‌های مختلف سینمایی آگاه باشند و بتوانند از وضعیت شفافی در مورد آثار خود بهره‌مند شوند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
هاشمی: جامعه صنفی تهیه‌کنندگان شفاف‌ترین سندیکای سینما است 2