جمعه 14 اردیبهشت 1403

هجرت برای کسب علم و خدمت به مؤمنان جهاد فی سبیل‌الله است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
هجرت برای کسب علم و خدمت به مؤمنان جهاد فی سبیل‌الله است

سخنران حرم بانوی کرامت هجرت برای کسب علم و خدمت به مؤمنان را جهاد فی سبیل‌الله دانست و گفت: بر خلاف این افراد، خودفروختگانی با هجرت به غرب و تاسیس شبکه‌های ماهواره‌ای در اروپا و آمریکا به دنبال خدمت به رژیم‌های جنایتکار هستند و تلاش می‌کنند جامعه دینی را از ارزش‌ها دور کنند و با نابود کردن مقدسات انسانی و اسلامی و تحقیر جایگاه مادر و همسر مصداق بارز اعوان ظالمین هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در ادامه سلسله مباحث نکات تفسیری در محفل ترتیل خوانی قرآن کریم همزمان با روز چهاردهم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: آیات جزء چهاردهم که بر محوریت هجرت است در سوره های حجر و نحل مورد بررسی قرار گرفته است چرا که یکی از عوامل قدرتمندی امت اسلام فرصتی به نام هجرت است که می تواند عامل اقتدار شود.

وی افزود: مهاجرینی که در صدر اسلام از مکه به مدنیه هجرت کردند یکی از تشکیل دهندگان جمعیت نبوی بودند که در سوره 41 نحل مورد ستایش خداوند قرار گرفته اند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: مسلمانان در صدر اسلام به خاطر اذیت و آزاری که مشرکان فراهم کرده بودند و مانع از اجرای شعائر دینی می شدند از مکه به مدینه هجرت نمودند تا بتوانند به عبادت بپردازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هجرت اقسامی دارد که گاهی از سرزمین کفر به سوی سرزمین دیگر برای تشکیل حکومت دینی و برپایی قوانین اسلام و تثبیت و تقویت حکومت می باشد که این هجرت مطلوب و مورد ستایش قرآن کریم است.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: گاهی شخص از حکومت و بلاد اسلام و فرهنگ اسلامی به سرزمین دیگر هجرت می کند که آیه 110 سوره مبارکه نحل به هجرت مسلمانانی اشاره می کند که برای برپایی حکومت دینی و تقویت دین و برپایی شعائر مذهبی هجرت کردند که مورد ستایش خداوند هستند.

وی افزود: هجرت از سرزمین دینی به سرزمین کفر تنها در صورتی ارزشمند است که مقدمه ای برای خدمت به جامعه دینی باشد و اگر اینگونه نباشد و هدفش خدمت به جامعه کفر و پیوستن به فرهنگ کافران باشد این نوع هجرت ناپسند است و به عنوان اعانت بر ظالم شمرده خواهد شد.

حاج ابوالقاسم در ادامه گفت: خودفروختگانی با هجرت به غرب و تاسیس شبکه‌های ماهواره‌ای در اروپا و آمریکا به دنبال خدمت به رژیم‌های جنایتکار هستند و تلاش می کنند جامعه دینی را از ارزش‌ها دور کنند و با نابود کردن مقدسات انسانی و اسلامی و تحقیر جایگاه مادر و همسر مصداق بارز اعوان ظالمین هستند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: هجرت اگر با هدف زمینه سازی برای تقویت علمی و تحصیل دانش برای خدمت به نظام اسلامی باشد قطعا کاری مطلوب و پسندیده است.

حاج ابوالقاسم افزود: فراگیری علم و دانش در بلاد دوردست، مستلزم هجرت است که بسیاری از جوانان بعد از هجرت به کشور برگشتند و مصداق مجاهدان فی سبیل‌الله هستند و شهدایی مثل چمران و بابایی بعد از فراگیری علوم در دیگر کشورها به ایران برگشتند و جان خود را فدای این مرز و بوم نمودند.

انتهای پیام