شنبه 14 مهر 1403

هرگونه شکار و صید حیات وحش در زنجان ممنوع است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هرگونه شکار و صید حیات وحش در زنجان ممنوع است

زنجان - ایرنا - رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس بخشنامه‌های ابلاغ شده از سوی سازمان، صدور پروانه شکار و صید حیات وحش در این استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

پرویز رستمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در این راستا امسال 2 مورد بخشنامه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به این اداره کل ارسال شده است که این نشان از اهمیت موضوع ممنوع بودن هرگونه شکار و صید است.

وی اظهار داشت: پیشگیری از آسیب به حیات وحش استان و بررسی های بیشتر به منظور تصمیم گیری هرچه بهتر و مناسب‌تر در این خصوص از اهدف ممنوعیت هرگونه شکار و صید در این استان است.

رستمی، با بیان اینکه این اداره کل در حفاظت از حیات وحش استان بسیار دقیق و جدی است، افزود: طی سال‌های 97 و 98 مجوز شکار حیات وحش در این استان صادر شد اما امسال به شکارچیان اجازه شکار داده نشده است.

وی تصریح کرد: ماموران یگان حفاظت این اداره کل در صورت مشاهده شکارچیان متخلف با آنان برخورد قانونی خواهند کرد و در اخذ ضرور و زیان وارده به طبیعت و حیات وحش هیچ گذشت و اغماضی در کار نخواهد بود و در ضمن از جنبه عمومی جرم نیز به مراجع قضایی معرفی خواهند شد تا مورد اعمال قانون قرار گیرند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به برنامه ها و تدابیر اتخاذ شده، این اداره کل بر مناطق تحت مدیریت، اشراف کامل دارد و با جدیت هرچه تمام زیستگاه های حیات وحش را به دقت پایش و کنترل می کند.

به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده "سرخ آباد و انگوران"، سه منطقه شکار ممنوع " فیله خاصه، خرمنه سر و خراسانلو" و "پناهگاه حیات وحش انگوران"، زنجان، محل امن برای حیات وحش این استان است.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت 122 هزار و 618 هکتار از سال 1375 تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته است و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است. منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با 92 هزار و 297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت بوده و این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه های جانوری منطقه نیز شامل 'خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است. منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد. منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال 81 شکار ممنوع اعلام شده و حیات وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است. منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار و زیستگاه بیش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای، و سیاه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه، است

در پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان نیز گونه های جانوری همچون کل و بز، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله، زیست می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*