جمعه 10 فروردین 1403

هر شانه تخم مرغ درب مرغداری چند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
هر شانه تخم مرغ درب مرغداری چند

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران نوشت: با توجه به شرایط کنونی تولید و عرضه پیش بینی می‌شود که نا به سامانی‌ها تا بهمن در بازار ادامه یابد.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه گرانی تخم مرغ ارتباطی به مرغدار ندارد، اظهار کرد: قیمت تمامی اقلام سبد خانوار لحظه‌ای در نوسان است که تخم مرغ هم از این امر مستثنی نیست.

او قیمت کنونی هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری را 17 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر شانه تخم مرغ 2 کیلویی درب مرغداری 36 هزار تومان است.

نبی پور قیمت تخم مرغ در میادین را ملاک بازار دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه تولید، عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ 42 تا 43 هزار تومان در مغازه‌های خرده فروشی گران نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: با توجه به بسته بودن سامانه بازارگاه، مرغداران به علت کمبود دان ناچار به تامین از بازار آزاد هستند که با این وجود عرضه هر کیلو تخم‌مرغ با نرخ 25 تا 26 هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد.

او قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را 5 هزار و 300 تا 5 هزار و 400 تومان و کنجاله سویا را 7 تا 8 هزار تومان اعلام کرد.

نبی پور کمبود عرضه را یکی از دلایل اصلی گرانی تخم مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به پیش بینی وضعیت نامطلوب تولید و بازار تخم مرغ در شش ماه دوم سال، تصمیم گرفته شد که در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد، مرغ تخم گذار تولک اجباری برده شود.

او از استمرار نابه سامانی بازار تخم مرغ تا بهمن ماه خبر داد و گفت: قیمت پایین تخم مرغ از اسفند تا تیر منجر به ارسال مرغ به کشتارگاه شد که در نهایت به سبب کمبود عرضه، بازار تخم مرغ ملتهب خواهد شد.

این مقام مسئول تولید روزانه تخم مرغ را 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 تن اعلام کرد و گفت: با احتساب سرانه مصرف 10 تا 10.5 کیلو تخم مرغ، تولید 900 هزار تن محصول جوابگوی نیاز کشور است، اما جو روانی بازار منجر به گرانی تخم مرغ شده است.

او قیمت کنونی تخم مرغ را از گوجه فرنگی ارزان‌تر دانست و افزود: با روی کار آمدن دولت جدید هر چند تمامی مشکلات به یکباره رفع نمی‌شود، اما امیدواریم به تولیدکننده بها داده شود.

نبی پور ادامه داد: پتانسیل تولید تخم مرغ در کشور به حدی بالاست که امکان صادرات 200 تا 300 هزار تن با برنامه ریزی مسئولان و عدم دخالت وجود دارد به طوری که اگر دخالتی در کار مرغداران صورت نگیرد، مشکلات رفع می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه 70 تا 75 درصد کنجاله سویا و 100 درصد ذرت از سامانه بازارگاه تامین می‌شود، بیان کرد: تاخیر در توزیع نهاده دامی موجب شده تا مرغدار مجبور به تامین از بازار آزاد شود که این موضوع هزینه تولید را به شدت افزایش می‌دهد.

او در پایان تصریح کرد: علی رغم فراوانی نهاده دامی در بازار آزاد، اما ذرت و کنجاله در سامانه بازارگاه نیست.

223227

کد خبر 1541549
هر شانه تخم مرغ درب مرغداری چند 2