شنبه 14 مهر 1403

هزینه بالا، مرتعداران خراسان شمالی را از بیمه فراری داده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هزینه بالا، مرتعداران خراسان شمالی را از بیمه فراری داده است

بجنورد - ایرنا - رییس مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مراتع این استان زیر پوشش بیمه نیستند و با توجه به هزینه بالای بیمه، دامداران ذینفع و بهره‌برداران از آن استقبال چندانی نمی‌کنند.

علی اسدی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 70 درصد از گستره منابع طبیعی استان را مراتع تشکیل می دهند و بیمه کردن مراتع از سوی بهره برداران ضروری است اما پوشش بیمه ای مراتع استان در حد صفر است.

وی با بیان اینکه همه ساله بر اثر سیل، آتش سوزی و فرسایش بادی، خسارات زیادی به مراتع استان وارد می شود، گفت: با این وجود بهره برداران از منابع طبیعی استان تمایلی به بیمه کردن این مراتع ندارند.

وی با بیان اینکه افزایش سطح بیمه مراتع به عنوان یکی از راهکارهای اصولی برای کاهش خطر سرمایه گذاری در نظام دامپروری و مرتع‌داری مطرح است، افزود: تثبیت درآمد بهره برداران مراتع می تواند به توسعه این بخش کمک کند.

از مجموع پهنه های مرتعی استان، 49 درصد، معادل 689 هزار و 45 هکتار را مراتع فقیر و یا کم تراکم تشکیل می دهد.

همچنین هفت درصد از مراتع خراسان شمالی شامل 106 هزار و 19 هکتار از حیث تراکم پوشش گیاهی در وضعیت خوب و 44 درصد، شامل 619 هزار و 786 هکتار متوسط و یا نیمه متراکم است.

استان خراسان شمالی دارای 2 میلیون و 832 هزار و 529 هکتار مساحت است که حدود 73 درصد آن را با گستره 2 میلیون و 330 هزار و 36 هکتار، منابع طبیعی تجدید شونده شامل می شود.

از مجموع عرصه های منابع طبیعی تجدید شونده استان 43 هزار و 455 هکتار شامل 21 درصد عرصه جنگلی و بیشه زار، یک میلیون و 414 هزار و 850 هکتار شامل 70 درصد اراضی مرتعی و سطحی معادل 183 هزار و 636 هکتار با 9 درصد، فاقد پوشش گیاهی یا اراضی کویری است.

*س_برچسب‌ها_س*