دوشنبه 16 مهر 1403

هشت برنامه ایران خودرو برای خروج از بحران

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،، شرکت ایران خودرو با اعلام هشت برنامه برای خروج از زیان خواستار تداوم حضور در بازار دوم معاملات بورس تا رفع موانع و حصول نتایج شد.

بر اساس این گزارش، "خودرو" درخصوص برنامه‌ها جهت خروج از شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت اعلام کرد: این شرکت به دلیل اعمال تحریم‌ها، رشد بی‌رویه نرخ تورم و افزایش افسارگسیخته نرخ نهاده‌های تولید از یک سو و اعمال قیمت گذاری دستوری فروش محصولات طی سنوات گذشته، مشمول مفاد ماده 141 قانون تجارت شده است.

طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 1401، شرکت اصلی با سرمایه اسمی 30 هزار میلیارد تومانی متحمل 74 هزار میلیارد تومان زیان انباشته شده است (زیان انباشته تلفیقی 89 هزار میلیارد تومان است). مبلغ زیان انباشته شرکت اصلی تا پایان دوره 3 ماه اول سال جاری به 83.2 هزار میلیارد تومان رسید.

این شرکت دارای 20 میلیون سهامدار (حدود 25 درصد جمعیت کشور) شامل بیش از 19 میلیون سهامدار سهام عدالت بوده و از شاخص‌های مهم این شرکت پیشگام بودن در بازار سرمایه است که تغییرات قیمتی و بازدهی سهام این شرکت اثر بالایی در شاخص بورس دارد.

شرکت در سنوات گذشته نیز نسبت به برگزاری مجمع فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال یا تداوم فعالیت اقدام کرده و برنامه‌ریزی برگزاری مجمع برای پایان مرداد سال جاری صورت گرفته است. اهم برنامه‌ها جهت خروج از وضعیت بحرانی فوق به شرح ذیل است:

1. مکاتبه با وزارت صنعت و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به منظور انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر اساس استانداردهای 11 و 15 حسابداری و عدم منظور کردن محدودیت زمانی 5 ساله مندرج در ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی، مصوبه هیات وزیران.

2. پیگیری به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی ماده 90 قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44

3. پیگیری استفاده از ظرفیت بورس کالا در جهت سودآوری و بهبود شرایط نقدینگی

4. برنامه آماده سازی شرکت‌های غیر بورسی گروه جهت پذیرش در بازار سرمایه با هدف اصلاح ساختار مالی و تامین منابع مالی

5. پیگیری مستمر موضوع راهبردی اصلاح قیمت به منظور توقف ایجاد زیان انباشته

6. ترکیب بهینه و اقتصادی تولید محصولات

7. واگذاری دارایی‌ها و اموال غیر مولد

8. بررسی و تعامل با سازمان بورس به منظور اخذ مجوز افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم

با توجه به مراتب فوق تقاضا می شود ضمن حمایت از این شرکت در خصوص عملیاتی کردن برنامه‌ها تا زمان رفع موانع و حصول به نتایج، حضور شرکت در بازار دوم معاملات بورس تداوم داشته باشد.