جمعه 10 فروردین 1403

هشدار دولت انگلیس درباره اوضاع اقتصادی مردم در ماه‌های آینده

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
هشدار دولت انگلیس درباره اوضاع اقتصادی مردم در ماه‌های آینده

اقتصادنیوز: رئیس بانک مرکزی انگلیس دیروز در اظهار نظری اعتراف کرد که این بانک در مهار تورم بی‌سابقه در کشور ناتوان بوده است و درباره سخت‌تر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر مردم طی ماه‌های آیند هشدار داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر دارایی انگلیس با اشاره به تورم بی‌سابقه و افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور درباره سخت‌تر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر مردم طی ماه‌های آیند هشدار داد.

ریشی سوناک روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در مجلس عوام گفت: تمام نهادهای بین‌المللی هشدار داده اند که تورم بی‌سابقه شدیدترین بحرانی محسوب می شود که جهان با آن مواجه است. بنابراین ما در مواجهه با این چالش‌ها تنها نیستیم.

وی یادآور شد: بحران کرونا زنجیره تامین مواد غذایی را مختل کرد و حمله پوتین به اوکراین هم باعث تشدید قیمت انرژی شد. وزیر دارایی انگلیس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در ابعاد بین‌المللی است، افزود: ما این مساله را درک می‌کنیم که مردم در سراسر کشور با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سوناک در همین رابطه تصریح کرد که مشکلات اقتصادی ساده نیست و اوضاع در عرض چند ماه دیگر دشوار خواهد شد. وی تصریح کرد: هیچ راه‌کاری مشخصی برای دولت وجود ندارد و قانونی نیست که بتوان تاثیر عوامل خارجی بر اقتصاد را یک شبه ناپدید کرد.

رئیس بانک مرکزی انگلیس هم دیروز در اظهار نظر مشابهی اعتراف کرد که این بانک در مهار تورم بی‌سابقه در کشور ناتوان بوده است. اندرو بیلی در جلسه با نمایندگان مجلس انگلیس نسبت به افزایش «آخرالزمانی» قیمت مواد غذایی هشدار داد و گفت: ما نمی‌توانیم چیزهایی مانند جنگ را پیش‌بینی کنیم؛ این در اختیار هیچ‌کس نیست. درهر صورت فکر نمی‌کنم که می‌توانستیم کاری متفاوت انجام دهیم.

بانک مرکزی انگلیس دو هفته پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در 13 سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد و این در حالی است که تورم به بالاترین حد در 40 سال گذشته رسیده است. پیش بینی های اقتصادی حاکی از آن است به دلیل یک جهش دیگر در بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی نرخ تورم به بالای 10 درصد می رسد.

این درحالیست که قیمت مواد غذایی در انگلیس طی ماه‌های اخیر تا 60 درصد افزایش یافته است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که در طول یک سال آینده از هر 20 شهروند انگلیسی، یک نفر قادر به خرید مواد غذایی و پرداخت قبوض انرژی نخواهد بود.

افزایش «آخرالزمانی» هزینه‌های زندگی و تورم بی‌سابقه در انگلیس، سبک زندگی بسیاری از مردم این کشور را تغییر داده و برخی به حذف وعده‌های غذایی روی آورده‌اند.

یافته‌های موسسه نظرسنجی «اپسوس موری» نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در انگلیس سعی می‌کنند از وعده های غذایی خود صرف نظر، پول قرض کرده و یا کمتر بیرون بروند تا مخارج زندگی خود را تامین کنند. تعداد زیادی هم برای کاهش قبض انرژی، سیستم‌های گرمایشی خود را خاموش کرده اند.

هفته پیش وزیر مسکن انگلیس گفت که دولت برنامه‌ای برای تخصیص بودجه اضطراری جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم ندارد.

همچنین بخوانید