دوشنبه 9 مهر 1403

هشدار مهم درباره شیوع یک ویروس نوظهور جدید + علایم

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
هشدار مهم درباره شیوع یک ویروس نوظهور جدید + علایم

یکی از مهم‌ترین علایم بیماری جمع شدن مایعات کهربایی در کیسه اطراف قلب است.

مرغداران برای جلوگیری از شیوع بیماری آنگارا اصول قرنطینه‌ای را تشدید کنند.

حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرغداران به منظور جلوگیری از شیوع بیماری نوظهور آنگارا (التهاب حاد ویروسی کبد در طیور) رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحد‌های پرورشی را تشدید کنند.

او با اشاره به نوظهور بودن بیماری آنگارا و اهمیت آن از لحاظ میزان شیوع و تلفات در گله‌های پرورشی طیور و وارد آمدن ضرر‌های اقتصادی بر صنعت مرغداری، افزود: بیماری آنگارا یک بیماری ویروسی خطرناک به شدت مسری با تلفات ناگهانی و شدید است و معمولا طیور گوشتی 3 تا 5 هفته و گاهاً پولت تخم گذار و مادر 10 تا 20 هفته را درگیر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: از علائم بالینی این بیماری بی‌حالی، ازدحام، پر‌های ژولیده و مدفوع زرد و مخاطی بوده و یکی از مهمترین علائم بیماری جمع شدن مایعات کهربایی در کیسه اطراف قلب است.

حاج کاظمی تأکید کرد: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و از آنجا که درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

او ادامه داد: اصول امنیت زیستی همچون کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحد‌ها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحد‌های آلوده و مشکوک و مدفون نمودن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک و خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط برای جلوگیری از شیوع بیماری را جدی بگیرند./ باشگاه خبرنگاران

هم اکنون دیگران می خوانند 6 شهریور 1401 - 13:16
هشدار مهم درباره شیوع یک ویروس نوظهور جدید + علایم 2