پنج‌شنبه 12 مهر 1403

هشدار هواشناسی سمنان برای شدت بارش و احتمال سیلاب در مناطق شمالی استان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هشدار هواشناسی سمنان برای شدت بارش و احتمال سیلاب در مناطق شمالی استان

سمنان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اعلام هشدار نارنجی برای سه روز آینده گفت: ناپایداری‌های جوی از نوع رگبار شدید و آبگرفتگی برای بیشتر نقاط این استان به خصوص مناطق شمالی از امروز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری پیش‌بینی می‌شود.

ایرج مصطفوی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پیرو هشدار زرد هواشناسی در بیست و یکم اردیبهشت درباره ناپایداری های جوی از بیست و دوم تا بیست و چهارم این ماه، بر اساس تحلیل آخرین تصاویر ماهواره ای و نقشه های پیش‌یابی، پیش‌بینی می شود تا جمعه ناپایداری ها تقویت و تشدید شود.

وی با اشاره به آغاز برخی ناپایداری ها از اواخر وقت امروز، تصریح کرد: رگبار شدید و رعد و برق، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و احتمال صاعقه در سه روز آینده دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: بارندگی در بعدازظهر امروز در تمام نقاط استان سمنان وجود دارد و امروز شدت بارش‌ها در نواحی شمالی شهرستان‌های شاهرود و دامغان بیشتر و از فردا شدت بارش‌ها در مناطق شمالی شهرستان مهدیشهر و گرمسار پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: آبگرفتگی و جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتمال خسارت ناشی از باد و خسارت ها در بخش های کشاورزی و دامداری به دلیل رگبار و یا صاعقه با توجه به شرایط فصلی و رگباری بودن بارش‌ها وجود دارد.

مصطفوی خاطرنشان کرد: محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها به دلیل وزش باد شدید، تردد و توقف نکردن در زیردرختان خشک و کهنسال و ساختمان های در حال ساخت به دلیل احتمال سقوط شاخه ها و مصالح ساختمانی و لایروبی جویبارها، مسیل ها وآبراه ها، استحکام پوشش گلخانه ها از جمله نکات توصیه‌ای است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: بارش 10 تا 25 میلی‌متر به صورت نقطه و تجمعی (مجموع بارندگی ثبت شده در این مدت در ایستگاه‌های باران سنجی) پیش بینی می‌شود.

سامانه هواگوی 134 آماده ارائه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی‌های جوی سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

*س_برچسب‌ها_س*