سه‌شنبه 3 مهر 1403

هفدهمین جشنواره موسیقی جوان و رقابت نوازندگان ویلنسل

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
هفدهمین جشنواره موسیقی جوان و رقابت نوازندگان ویلنسل

جشنواره ملی موسیقی جوان، این روزها در تالار رودکی اجراها و داوری‌هایش را پیگیری می‌کند تا از میان استعدادهایِ نوجوان و جوان، بهترین‌ها را در بخش‌های مختلف معرفی کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تهران - تالار رودکی - سه‌شنبه 3 مهر 1403

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش نواحی، دستگاهی و کلاسیک در حال برگزاری است. این جشنواره در سه رده سنی (الف: 15 تا 18 سال، ب: 19 تا 23 سال، ج: 24 تا 29 سال) برگزار می‌شود تا فرزندان ما که نسل امروز و آینده فردا و علاقمندان به موسیقی را شکل می‌دهند، بتوانند در این آزمون با هم‌گروه‌های خود همراه شوند و در این رقابت سخت در مقابل داوران خود را محک بزنند. نسلی که امروز به‌واسطه فضای مجازی دسترسی به اطلاعات بالایی دارد و سرعت عمل در آن بسیار زیاد است.

در هفتمین روز از برگزاری جشنواره، نوبت به رقابتِ نوازندگانِ ویلنسل رسید. در این بخش 7 شرکت‌کننده در گروه سنی الف و 3 شرکت‌کننده در رده سنی ب در مقابل کریم قربانی، فرشید پاتینیان و ارسلان علیزاده به اجرای رپرتوار منتشرشده در فراخوان پرداختند.

کریم قربانی، فرشید پاتینیان و ارسلان علیزاده - داوران بخش ویلنسل در هفدهمین جشنواره موسیقی جوان

فرشید پاتینیان، نوازنده ویلنسل و داور این بخش در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت جشنواره در این دوره گفت: «نخبگانی در این بخش داشتیم که بسیار خوب کار کردند. از سوی دیگر، کثرت و کمیت نیز بیشتر شده است، اما چینش رده سنی با دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها خوانش ندارد و ایجاد مشکل می‌کند. علاوه بر این باید برای کسانی که رتبه می‌آورند و به مرحله نهایی می‌رسند برنامه‌ای شکل بگیرد تا فرصت حضور و ظهور و بروزشان در عرصه حرفه‌ای صرفاً سالی یک بار آن هم در جشنواره نباشد. باید برای این بچه‌ها کارگاه‌ها و مسترکلاس‌هایی برگزار شود و حمایت شوند تا سال‌های آینده هم در جشنواره شرکت کنند و بدانند که بعد از این حضور قرار است اتفاقات خوبی برایشان رقم زده شود. خوشبختانه دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران برایبرگزاری کارگاه‌های موسیقی که بسیار تأثیرگذار است، اعلام آمادگی کرده‌اند.»

او ادامه داد: «در گروه سنی الف آداب اجرا بسیار خوب و حتی بالاتر از رده سنی‌شان بود. در حالی‌که سطح سختی رپرتوارها نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته و این یعنی سطح نوازندگی بهتر شده و حتی سطح عمومی سواد مخاطب نسبت به این ساز نیز افزایش یافته است. به نحوی که پیانیست‌هایی که با بچه‌ها کار می‌کردند نیز خوب بودند. فهم ما از موسیقی کلاسیک بهتر شده است. اما در شهرهای مختلف امکان پالایش قبل از رسیدن به این مرحله وجود ندارد و این در بچه‌ها مشهود است.»

جشنواره موسیقی جوان سکوی پیشرفت است اما...

فرشید پاتینیان نوازنده ویلنسل و دوار بخش نوازندگیِ ویلنسل در هفدهمین جشنواره موسیقی جوان

این نوازنده افزود: «آموزش‌های غیراصولی، برداشت‌های اشتباه از قطعه که البته بهتر از قبل شده اما همچنان هست و می‌بایست حل شود از جمله اشکالات اجراهای این دوره از جشنواره در ساز ویلنسل بود. اما بیشترین سوال این است که آیا بچه‌ها امکان حضور در ارکستر سمفونیک‌ها و آنسامبل‌ها را دارند یا نه.»

این نوازنده با بیان این که دسترسی به اطلاعات و آموزش‌های پایه اینترنتی تا چه اندازه می‌تواند اثربخش باشد یا حتی آسیب‌زا گفت: «به دلیل اینکه فعل نوازندگی یک فعل مهارتی است، باید مهارت از سمت معلم به شاگرد انتقال یابد. پس نحوه تمرین، روش تمرین و... اثربخش است. آموزش‌های مجازی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند تنها می‌توانند تا حدی یک دورنما به ما بدهند، اما کمک نهایی را نمی‌توانند بکنند. ضمن این که وزارت فرهنگ با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، باید روی آموزش بچه‌ها به خصوص آموزش‌های آزاد بیشتر کار کنند. هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها سیلابس‌های درسی خود را دارند اما در مورد آموزشگاه‌ها هیچ نظارتی در این امر دیده نمی‌شود.»

رامین ابراهیمی 20 ساله در گروه سنی ب در بخش تکنوازی ویلنسل حضور یافته و هفت سال است که این ساز را می‌نوازد. او که برای نخستین‌بار در این جشنواره شرکت کرده می‌گوید به شدت حس و حال دوست‌داشتنی را تجربه کرده و خوشحال است که این فرصت برایش ایجاد شد تا بتواند خودش را محک بزند.

رامین ابراهیمی نوازنده بیست ساله - شرکت کننده در بخش نوازندگیِ ویلنسل در هفدهمین جشنواره موسیقی جوان

این نوازنده جوان درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی در قالب فراگیری و آموزش موسیقی بیان کرد: «من در بحث آموزش صرفاً از استاد بهره می‌گیرم اما از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌کنم. البته نه به عنوان معلم بلکه به عنوان یک جایگزین می‌توان در کنار استاد از آن بهره گرفت و نکات آموزنده‌ای آموخت.» او دلیل حضورش در جشنواره را نیاز به تجربه اجرا روی صحنه در فضایی حرفه‌ای بیان کرد.

یاسمین شهنامی از استان اصفهان 20 سال دارد و اولین‌باری است که در جشنواره ملی موسیقی جوان حضور یافته است. او هدفش از شرکت در این رویداد را محک زدن خود می‌داند و اینکه بتواند درک کند، که کجای این مسیر قرار دارد و تا کجا می‌تواند پیش برود.

یاسین شهنامی - 20 ساله - نوازنده شرکت کننده در هفدهمین جشنواره موسیقی جوان

او درباره حضورش در جشنواره گفت: «سطح رقابتی بسیار خوبی بود و همه بسیار حرفه‌ای کار کردند. در کنار همسن و سالان خودم توانستم از این حضور نکات بسیاری را بیاموزم.»

جشنواره ملی موسیقی جوان همچنان ادامه دارد و به طور حتم به پرورش و ظهور نوازندگان جوان در عرصه موسیقی کشور کمک شایانی می‌کند. این جشنواره در روزهای آینده برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی می‌کند.

براساس جستجوهای خبرنگار تسنیم، شاید امسال اتفاق‌های جذابی برای برگزیدگان این رویداد رخ بدهد.

هفدهمین جشنواره موسیقی جوان و رقابت نوازندگان ویلنسل 2
هفدهمین جشنواره موسیقی جوان و رقابت نوازندگان ویلنسل 3
هفدهمین جشنواره موسیقی جوان و رقابت نوازندگان ویلنسل 4
هفدهمین جشنواره موسیقی جوان و رقابت نوازندگان ویلنسل 5