سه‌شنبه 12 تیر 1403

همه داوطلبان کنکور باید دارای سابقه تحصیلی در دروس عمومی باشند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
همه داوطلبان کنکور باید دارای سابقه تحصیلی در دروس عمومی باشند

همه داوطلبان اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کارودانش، تمامی نظام های آموزش و پرورش و طلاب حوزه علمیه باید دارای سابقه تحصیلی دروس عمومی باشند.

همه داوطلبان اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کارودانش، تمامی نظام های آموزش و پرورش و طلاب حوزه علمیه باید دارای سابقه تحصیلی دروس عمومی باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، کنکور 1402 با چهار تغییر مهم دو بار برگزاری در سال، حذف زیرگروه ها، تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی و حذف دروس عمومی از کنکور برگزار می شود.

برای آشنایی هر چه بیشتر داوطلبان، سلسله اخبار ثبت نام و برگزاری کنکور 1402 منتشر می شود.

سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی 1403-1402 براساس مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» جلسه 843 مورخ 15 تیر 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغی به شماره /1400/6792 دش مورخ 5 مرداد 1400 و ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب 15 تیر 1400» جلسات 855 و 863 مورخ 15 بهمن 1400 و 17 خرداد 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغی به شماره /1401/6310دش مورخ 25 تیر 1401 انجام می شود.

نکات اجرایی و فنی برای اجرای این مصوبه در جلسات 31 و 32 مورخ 14 و 15 شهریور 1401 شورای سنجش و پذیرش دانشجو بررسی و مصوب شد که مهمترین تغییرات به شرح ذیل است:

* آزمون سراسری فقط برای دروس اختصاصی و دوبار در سال برگزار می شود و نتیجه هر نوبت آزمون حداکثر 2 سال اعتبار دارد.

* پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یک بار در سال خواهد بود.

* در هر نوبت آزمون اختصاصی، کارنامه نمرات شامل نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی آن نوبت آزمون برای هر گروه آزمایشی که داوطلب شرکت کرده است، اطلاع رسانی می شود.

* سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام 6-3-3 در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402به میزان 40در صد با تأثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 30 درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی 10 درصد (در مجموع 40 درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

* سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام 6-3-3 یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 26 درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می شود.

* همه داوطلبان (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کارودانش، تمامی نظام های آموزش و پرورش و طلاب حوزه علمیه) باید دارای سابقه تحصیلی دروس عمومی باشند و در صورت عدم وجود، باید برای ایجاد آن از طریق آموزش و پرورش اقدام کنند. در صورت عدم وجود نمره سوابق تحصیلی برای هریک از دروس عمومی نمره آن درس، صفر لحاظ می شود.

* زیر گروه های هر یک از گروه های آزمایشی حذف شده و عناوین و ضرایب دروس آزمون تخصصی در هر گروه آزمایشی در دفترچه راهنما درج شده است.

* ضرایب دروس سوابق تحصیلی با توجه به نوع دیپلم و گروه آزمایشی برای نظام آموزشی 6-3-3 و نظامی سالی - واحدی / ترمی - واحدی در هر گروه آزمایشی در دفترچه راهنما درج شده است.

* دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 همانند سال گذشته آزمون مجزایی ندارد و علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه لازم است در این آزمون ثبت نام کنند. گروه آزمایشی برای نظام آموزشی 6-3-3 و نظامی سالی - واحدی / ترمی - واحدی در هر گروه آزمایشی در دفترچه راهنما درج شده است.