شنبه 14 مهر 1403

همه گروه‌های خونی در زنجان برای اهدا این ماده حیاتی مراجعه کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همه گروه‌های خونی در زنجان برای اهدا این ماده حیاتی مراجعه کنند

زنجان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: با مشارکت فعالانه همشهریان در زمینه اهدای خون می‌توان از شرایط سخت و تاریخی عبور کرد بر این مبنا از تمامی گروه‌های خونی تقاضا می‌شود برای اهدای خون مراجعه کنند.

دکتر سیامک اسدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تاکنون استان مشکلی خاص در تامین فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران نداشته است، افزود: بر این اساس از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون بیش از 22 هزار واحد فرآورده خونی در سطح استان توزیع شده است که در صورت مشارکت شهروندان مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

وی با قدردانی از اهدا کنندگان خون طی یکسال گذشته افزود: این افراد با توجه به همه گیری کرونا در کشورمان فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران را تامین کردند.

اسدی تاکید کرد: شهروندان و اهدا کنندگان خون این اطمینان خاطر را داشته باشند که در تمامی مرکز انتقال موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود و علاوه بر آن لوازم مصرفی یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه ضدعفونی سطوح نیز روزانه در چند نوبت انجام می گیرد، ادامه داد: بنابراین با توجه به شرایط کرونایی انتقال خون یکی از مکان های امن برای اهدای خون محسوب می شود.

اسدی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی دائمی و همیشگی است، افزود: در زمان حاضر با 2 موج، اولی آغاز روزهای سرد سال و دیگر موج های دنباله دار ویروس کرونا مواجه هستیم و بطور طبیعی از همشهریان انتظار می رود که همانند گذشته یاریگر انتقال خون در تامین فراورده های مورد نیاز باشند.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان تاکید کرد: در این راستا و برای نیل به اهداف ترسیم شده در این بخش جوانان برومندی که تاکنون تجربه اهدای خون نداشتند، از این فرصت همه گیری کرونا برای جذب این قشر استفاده خواهد شد، چرا که انجام چنین کاری موجب خواهد شد جوانان این تجربه را در سال های آینده تکرار کنند حتی برای شرایط پسا کرونا نیز یک سرمایه اجتماعی ازجامعه اهدا کنندگان جوان احصا می شود.

وی اضافه کرد: این در شرایطی است که اهدا کننده زنجانی 60 تا 65 ساله ای بیش از 100 بار سابقه اهدای خون داشته هر سه ماه یکبار برای این امر پسندیده اقدام می کند و در واقع این مسوولیت اجتماعی را درک کرده است.

اسدی افزود: بنابراین انتظار بر این است که جوانان تندرست جامعه نیز در اهدای خون پیشگام باشند و از طرفی مشکلی با اهدا کنندگان مستمر وجود ندارد چرا که همیشه پای کار هستند و شرایط فعلی را نیز درک می کنند.

این مسؤول یادآوری کرد: جوانانی که تاکنون خون اهدا نکرده اند در شرایط کنونی به جمع اهدا کنندگان بپیوندند و در تامین ذخایر خونی مراکز کمک حال باشند.

به گفته اسدی، اهدای خون دارای شرایطی است که بر مبنای آن نسبت به خون گیری اقدام می شود و متقاضیان باید حداقل 18 و حداکثر 65 سال سن و حداقل 50 کیلوگرم وزن داشته باشند.

طبق برنامه پایگاه انتقال خون شهر زنجان واقع در چهارراه سعدی بصورت شیفت صبح و بعدازظهر و شهروندان ابهری نیز برای انجام این کار خداپسندانه می توانند شیفت صبح به پایگاه انتقال خون این شهر مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از 60 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و در مراکز بیمارستانی استفاده می‌شود که بیش از 62 درصد اهدا کنندگان خون مستمر هستند و 94 درصد اهدا کنندگان خون را مردان و بقیه را زنان تشکیل می دهند.

*س_برچسب‌ها_س*