شنبه 1 اردیبهشت 1403

همکاری‌های قضایی ایران و عراق توسعه پیدا کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
همکاری‌های قضایی ایران و عراق توسعه پیدا کند

دبیر ستاد حقوق بشر ایران خواهان تشکیل کمیته مشترک قضایی ایران و عراق برای رسیدگی به اقدامات و جنایات تروریست‌ها در محاکم ملی و بین المللی شد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت شورایعالی قضایی عراق در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است، به طور جداگانه با رییس شورایعالی قضایی، وزیر دادگستری، مشاور امنیت ملی، رییس و اعضای عراقی کمیته رسیدگی به جنایت ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان، و نائب رئیس اول پارلمان و نمایندگان فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون حقوقی دیدار و گفتگو کرد.

غریب آبادی در دیدار به فائق زیدان، رییس شورایعالی قضایی عراق بر ضرورت تسریع در رسیدگی کیفری به پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان و محاکمه تمامی عوامل درگیر در این جنایت تاکید کرد.

وی، همچنین با اشاره به اینکه دو کشور ایران و عراق قربانی تروریسم هستند، خواهان تشکیل کمیته مشترک قضایی برای رسیدگی به اقدامات و جنایات تروریست‌ها در محاکم ملی و بین المللی و حمایت از قربانیان آن‌ها شد. معاون رییس قوه قضاییه همچنین خواهان تدوین یک برنامه اقدام برای اجرای تفاهمات منعقده میان دو کشور در حوزه قضایی شد.

فائق زیدان رییس شورایعالی قضایی عراق نیز با تاکید بر اهتمام جدی دستگاه قضایی عراق در رسیدگی به پرونده ترور قهرمانان پیروزی، گفت: کمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، مجازات عاملان این جنایت است و رسیدگی به این جنایت، برای ما مسوولیت مضاعفی ایجاد می‌کند، چرا که این جرم در حق کسانی روی داد که کشور ما را از چنگال گروه‌های تروریستی نجات دادند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای تفاهمات موجود میان دو کشور در حوزه قضایی، با پیشنهاد طرف ایرانی برای تشکیل یک کارگروه مشترک بین نظام‌های قضایی دو کشور برای تدوین برنامه اقدام و همچنین مقابله با تروریسم و تعقیب تروریست ها، موافقت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی