شنبه 1 اردیبهشت 1403

هند و چین نیروهای بیشتری را به مناطق مرزی مورد اختلاف اعزام کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هند و چین نیروهای بیشتری را به مناطق مرزی مورد اختلاف اعزام کردند

دهلی نو - ایرنا - به دنبال مناقشه مرزی هند و چین که روز دوشنبه به یک درگیری خشونت آمیز بی‌سابقه میان دو کشور در دره گالوان واقع در شرق لاداخ تبدیل شد، هم اینک هر دو کشور درحال اعزام نیرو و تجهیزات بیشتری به این منطقه هستند.

به گزارش روز پنجشنبه رسانه‌های هندی، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که هند و چین، نیرو و تجهیزات نظامی بیشتری را به منطقه مورد اختلاف در دره گالوان منتقل کرده‌اند. این در حالی است که مذاکرات روز گذشته دو کشور در سطح فرماندهان ارتش بی‌نتیجه به پایان رسید. همچنین روز چهارشنبه گذشته پس از دیدار "نارندرا مودی" نخست وزیر هند با "راجنات سینگ" وزیر دفاع و سایر مقامات نظامی این کشور، دهلی نو تمام نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورده است. مقامات هندی اعلام کردند که دهلی نو بیش از 15 هزار نیروی نظامی به همراه تجهیزات سنگین در مناطق مرزی و در منطقه مورد اختلاف لاداخ مستقر کرده است. رسانه‌های هند همچنین از استقرار توپخانه های بیشتر در گذرگاه "گورگا" در نزدیکی دره گالوان خبر داده‌اند. روز گذشته پس از آنکه چین اعلام کرد دره گالوان متعلق به این کشور است، "آنوراگ سریواستاوا" سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: اقدام به انتشار ادعاهای اغراق آمیز و بی‌اساس بر خلاف توافقات دو کشور است و هر دو طرف برای اجرایی کردن صادقانه اصول مورد تفاهم، توافق کرده‌اند.

دهلی نو: هند و چین به صورت مداوم برای کاهش تنش‌ها و عقب نشینی نیروها در دره گالوان در ارتباط هستند آنورگ سریواستاوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هند و چین به صورت مداوم از طریق کانال‌های نظامی و دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در شرق لاداخ، با یکدیگر در ارتباط هستند. مذاکرات دو کشور در سطح فرماندهان ارتش همچنان ادامه دارد.

هند 33 جنگنده جدید خریداری می‌کند  در میان تنش‌ها با چین، نیروی هوایی هند به دنبال خرید 12 فروند جنگنده سوخو و 21 فروند جنگنده میگ -29 اس از روسیه است.

مقامات هندی ارزش این سفارش خرید را حدود 658 میلیون دلار اعلام کرده‌اند. این دومین خرید جنگنده‌های نظامی از سوی نیروی هوایی هند در چند سال گذشته است. این کشور در سال 2017 برای خرید 36 فروند جنگنده رافائل از فرانسه اقدام کرد. تلاش هند برای افزایش توان هوایی خود در زمانی انجام می‌شود که این کشور با یک تنش جدی مرزی با چین مواجه شده است. ارتش هند روز سه شنبه اعلام کرد که در درگیری میان نیروهای هندی و چینی در دره گالوان، 20 سرباز هندی کشته شده‌اند و حال 4 نفر دیگر وخیم گزارش شده است. از سوی دیگر مقامات هندی اعلام کرده‌اند حدود 40 سرباز چینی نیز در این درگیری کشته یا زخمی شده‌اند. اگرچه چین وقوع تلفات در میان نیروهای خود را تایید کرده است اما این کشور هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها یا زخمی‌ها منتشر نساخته است. درگیری مرزی هند و چین زمانی اتفاق می‌افتد که دو کشور بیش از یک ماه است در منطقه لاداخ در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند. مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال 2017 تاکنون است. هند و چین در سال 2017 در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از 73 روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد. همچنین هند و چین در سال 1962 یک جنگ مختصر بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند. ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد. مقامات آگاه هندی اعلام کردند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند. از سوی دیگر چین می‌خواهد هند ساخت و ساز را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند. هند و چین در مرزهای مشترک به طول بیش از 3 هزار کیلومتر دارای اختلاف هستند و با وجود برگزاری مذاکرات مختلف مرزی، دو کشور هنوز نتوانسته‌اند این اختلافات را رفع کنند.

*س_برچسب‌ها_س*