پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است و باید به آشنایی بچه‌ها با آرمان‌های جمهوری اسلامی و اندیشه‌های امامین انقلاب و شهدا توجه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است و باید به آشنایی بچه‌ها با آرمان‌های جمهوری اسلامی و اندیشه‌های امامین انقلاب و شهدا توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تکریم مهدی علی‌اکبرزاده و معارفه حامد علامتی به‌عنوان مدیرعاملان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 25 مرداد در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این‌مراسم گفت: هنر و ادبیات مؤثرترین بخش در ارتقا و تحکیم هویت ملی است و باید به آشنایی بچه‌ها با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های امامین انقلاب و شهدا و نهادینه شدن الگوی مقاومت مردم ایران در کودکان و نوجوانان توجه کنیم.

وی افزود: در دنیا گاهی کودک را به عنوان «اُبژه» و گاهی به عنوان «سوژه» می‌شناسند. در نگاه بالاتر کودک را به عنوان کنشگر اجتماعی می‌شناسند. در سال‌های 2000 میلادی برخی نظریه‌ها کودک را به عنوان همراه پژوهشگر نیز شناختند. یعنی کودک همراه مربی پژوهش انجام می‌دهد، اما در عین حال محور مربی است و در این نمونه و قسم، کودک خودش کشف نمی‌کند بلکه مربی او را برای کشف هدایت می‌کند. براساس دیدگاه تکامل یافته اسلام نسبت به کودک در هفت سال اول، کودک را باید آزاد تا در بازی خودش کشف کند لذا تاکید شده است هفت سال اول کودکی را برای کشف استعدادهای خود کودک قرار دهید. البته به عنوان پدر عرض می‌کنم بیشتر ما استعدادهای کودکان را بر اساس خواسته‌های خود ترسیم می‌کنیم و مانع استعداد خود کودکان می‌شویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضورش در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ترسیم سیاست‌های برنامه هفتم، گفت: در جمع بخشی از اقتصاد دانان برای ترسیم سیاست‌های برنامه هفتم بودم. پژوهشی را از سال 71 تا 85 توسط دانشگاه تهران به سفارش آموزش و پرورش برای تعیین نقش آموزش و پرورش در تولید ناخالص داخلی انجام دادیم. متوجه شدیم ارزش افزوده آموزش پرورش بعد از بخش معدن بالاترین است. این مطالعه طولی و توسط نهادی معتبر انجام شد. نتایج آن برایمان جالب بود. نقش مقطع ابتدایی در تولید ناخالص داخلی 16 درصد و نقش کل دوره متوسطه و آموزش عالی 4 درصد بود.

نوری گفت: درباره نرخ بازگشت سرمایه آموزش هم تحقیق انجام و نتیجه‌اش نظیر نتیجه یاد شده در تولید ناخالص داخلی بود. تمرکز بر کودکان ارزش افزوده اقتصادی را به همراه دارد و تولید ناخالص داخلی کشور را ارتقا می‌بخشد و این امر در حالی است که به آن توجهی نمی‌شود.

نوری با اشاره به انتقاد برخی از بازگشایی مدارس در فروردین ماه، گفت: این بازگشایی‌ها در حالی بود که نکات بهداشتی و استفاده از ماسک و... توسط دانش آموزان بهتر از دانشجویان انجام می‌شد که نشان دهنده سواد سلامت در بین دانش آموزان است. اغلب فعالین عرصه ادبیات و هنر در دوران کودکی با کانون پرورش فکری رابطه مستقیم داشته اند و ارزش افزوده هنرمند بسیار زیاد است. کانون پرورش فکری در دوره جدید خود باید وارد سیاست گذاری و تنظیم گری و نظارت و حمایت از گروه‌های فعال در این زمینه شود. کانون باید علاوه بر سیاست گذاری و تنظیم گری، حمایت و نظارت، در زیست بوم جدید خود نقش آفرینی جدی داشته و از کانون "مجری" به کانون "متولی" تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: نباید در کانون به قدری تصدی گری داشته باشیم که اجازه به بخش بیرونی برای عرض اندام داده نشود. ما نیز از این امر حمایت می‌کنیم.