پنج‌شنبه 12 مهر 1403

هنگام جنگ و تنش پولهایمان را کجا سرمایه گذاری کنیم

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
هنگام جنگ و تنش پولهایمان را کجا سرمایه گذاری کنیم

‌تحلیلگران می‌گویند فضای بازار هیجانی است، آن‌ها توصیه می‌کنند در معاملاتتان احتیاط کنید. در زمان تنش کدام بازار پناهگاه سرمایه‌گذاران بوده است؟ پناهگاه سرمایه‌گذران در زمان تنش کدام بازار است؟ یکی از پرسش های دیروز بازار ارز اثر عملیات وعده صادق دو بر بازار ارز و سکه بود. مشاهدات معامله‌گران می‌گوید در معاملات پشت‌خطی یکسری‌ها هیجان دادند. این هیجان به بازار نقدی هم سرایت کرد و قیمت‌ها...

پناهگاه سرمایه‌گذران در زمان تنش کدام بازار است؟

یکی از پرسش های دیروز بازار ارز اثر عملیات وعده صادق دو بر بازار ارز و سکه بود. مشاهدات معامله‌گران می‌گوید در معاملات پشت‌خطی یکسری‌ها هیجان دادند. این هیجان به بازار نقدی هم سرایت کرد و قیمت‌ها در ابتدا بالا بازگشایی شدند، در ادامه کاهشی بودند و دوباره در معاملات نیمه دوم قیمت‌ها از پایین برگشت خوردند. با برگشت قیمت در بازار ارز و سکه، دوباره حباب‌ها چاقتر شدند.

اما محاسبات نشان می‌دهد، اثر وعده صادق دو نسبت به وعده صادق یک در 25 فروردین بر بازار ارز و سکه کمتر بوده، یعنی می‌شود گفت نوسان بازار ارز و سکه در وعده صادق دو کنترل شده‌تر بود. در آن زمان یعنی در عملیات وعده صادق یک، قیمت دلار از حوالی کانال 63 هزار تومان تا مرز کانال 67 هزار تومان بالا رفت و دو روز بعد از آن اتفاق، قیمت دلار با کاهش به کانال 64 هزار تومان افتاد. در ادامه با مشاهده ریزپرنده در آسمان اصفهان قیمت دلار هیجانی دنبال شد و تا کانال 66 هزار تومان بالا رفت. اما بعد از این تاریخ قیمت دلار بعد از یک هفته با ریزش مواجه شد و تا 60 هزار تومان پایین آمد.

در عملیات وعده صادق دو قیمت دلار با رشد یک کانالی به کانال 62 هزار تومان افتاد و در روز چهارشنبه در ابتدا کاهشی دنبال شد و تا مرز حمایت 61 هزار و 300 تومان پایین آمد. اما در ادامه با رشد قیمت درهم، قیمت دلار از مرزهای پایینی برگشت خورد.

قیمت درهم امارات هم در بالا بازگشایی کرد در ادامه کاهشی شد و در نیمه دوم دوباره قیمت از پایین برگشت خورد و حتی به بالای نرخ بازگشایی رفت. با این نوسان قیمت درهم، حباب دلاری آن دوباره بالا رفت و به بیش از 700 تومان رسید. در نوسان روز چهارشنبه، قیمت درهم وارد کانال جدید شد.

بازار طلا و سکه هم در روز چهارشنبه در ابتدا هیجان شب گذشته را داشتند و با گپ مثبت بازگشایی کردند. در ادامه قیمت طلا و سکه با نوسان رفت و برگشتی به حباب خودشان اضافه کردند. در روز چهارشنبه حباب سکه به بالای 19 درصد رسید، یعنی قیمت بازاری سکه نه میلیون و 500 هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی سکه معامله می‌شود. روند قیمتی طلای آبشده هم در روز چهارشنبه مثل سکه بود و به حبابش اضافه کرد. حباب بازار طلای آبشده هم با افزایش به 2.5 درصد رسید که نشان می‌دهد نزدیک 500 هزار تومان از قیمت طلای آبشده حباب دارد. به عقیده معامله‌گران این چاق شدن حباب در روز چهارشنبه برای این است که بازار ریسک افزایش قیمت را پیشخور کرده، البته اگر سایه ریسک‌های سیاسی از سر بازار کم شود این مقدار حباب برای بازارها خطرناک است و می‌توانیم دوباره شاهد ریزش قیمت باشیم.

بازار رمزارز و بیت‌کوین جز معدود بازارهایی بود که در روز چهارشنبه ریزش داشت. به عقیده تحلیلگران در زمان تنش‌های سیاسی بازار رمزارز ریسکی است و سرمایه به سمت بازار کم ریسک می‌رود.

درباره بازار رمزارز داخلی هم یک شایعه در بازار دست به دست می‌شد که جالب توجه بود. در این خبر گفته شده بود که درگاه‌های رمزارزی توسط شاپرک در روز چهارشنبه مسدود شده و تراکنش‌ها موفق نبوده است. طبق اطلاعات اکوایران این درگاه‌ها در روز چهارشنبه به درستی کار می‌کرده و در شب سه‌شنبه بعد از عملیات وعده صادق دو، به مدت دو ساعت مسدود بوده است.

به عقیده تحلیلگران فضای بازار هیجانی است و قیمت‌ها همچنان می‌توانند نوسان رفت و برگشتی داشته باشند، آن‌ها توصیه می‌کنند در معاملاتتان احتیاط کنید.

خبر مهم بازار هم شرایط جدید خرید و فروش طلا بود. اتحادیه طلا در روز چهارشنبه اعلام کرده در هنگام خرید طلا و جواهر از مشتری دقت کنید که فاکتور به نام فروشنده باشد و برای احراز هویت کارت ملی مشتری مشاهده شود.

نکته بازار ارز و سکه تحرکات موجود در بازار سرمایه در هنگام افزایش تنش‌های منطقه‌ای بود. طبق برآورد اکوایران تنها صندوقی که در افزایش ریسک‌های سیاسی شاهد ورود پول است صندوق‌های طلا بوده که نشان می‌دهد این بازار برای سرمایه‌گذار کم‌ریسکتر است و در زمان تنش‌ها پناهگاه سرمایه‌گذاران بوده است.

--> هم اکنون دیگران می خوانند

بیشتر بخوانید

هنگام جنگ و تنش پولهایمان را کجا سرمایه گذاری کنیم 2