دوشنبه 16 مهر 1403

واحدهای مسکونی ثبت نامی طرح نهضت ملی مسکن دو ساله تحویل داده می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
واحدهای مسکونی ثبت نامی طرح نهضت ملی مسکن دو ساله تحویل داده می‌شود

علیرضا قاری قرآن، گفت: پیش بینی شده است در صورت واریز به موقع آورده توسط متقاضیان بر اساس برنامه زمان بندی مسکن‌های طرح نهضت ملی ظرف مدت دو سال به متقاضیان تحویل داده شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مسکن یکی از نیازهای اساسی هر خانواری است که هم بر روی شرایط اقتصادی و هم بر روی شرایط روانی حاکم در یک خانواده اثرگذار است و در کنار همه مزایایی که می‌تواند داشته باشد، بر روی مسأله جمعیت که از ارکان قدرت و حیات هر جامعه‌ای است و این روزها بسیار مباحث و نگرانی‌های آن به گوش می‌رسد اثرگذار است.

یکی از اقدامات مهم بعد از انقلاب در جهت تأمین مسکن مردم، طرح مسکن مهر بود که در دولت نهم و دهم مطرح و پیگیری شد و متأسفانه این طرح خوب نیز در دولت حسن روحانی توسط کارگزاران اصلاح طلب کشور بدون توجه به شرایط مردم و به ویژه ثبت نام شدگان در این طرح به زمین زده شد و بعد از خسارات فراوان به مردم، تحویل متقاضیان شد.

در دولت روحانی عدم توجه به مسئله مسکن کار را برای مردم سخت کرد؛ سرانجام در واپسین ماه های کار دولت روحانی طرح نهضت مسکن ملی مطرح شد اما نه برنامه ریزی برای آن وجود داشت و نه عزم جدی برای انجام آن در دولت دیده می شد و سرانجام راه نیز به جایی نبرده و حتی برخی از متقاضیان علی رغم اورده، مسکنی را دریافت نکردند.

با روی کار آمدن دولت مردمی سیدابراهیم رئیسی، از همان روزهای آغازین دولت طرح نهضت ملی مسکن رقم خورد و ثبت نام متقاضیان برای دریافت مسکن دولتی با حداقل سپرده آغاز شد. اکنون چند ماهی از این ثبت نام می‌گذرد و برای پیگیری وضعیت این طرح مصاحبه‌ای را با علیرضا قاری‌قرآن، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان، ترتیب دادیم:

*صاحب نیوز: تعداد ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان اصفهان چند نفر بودند؟

علیرضا قاری‌قرآن: در کل استان تاکنون 420 هزار نفر برای این خانه‌ها ثبت نام کردند.

* مراحلی که باید طی شود تا تحویل واحدها به متقاضیان انجام گیرد به چه صورت است؟

متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه احراز در انتظار تایید نهایی شرایط متقاضی می‌مانند. سپس مرحله افتتاح حساب و واریز سهم آورده اعلامی توسط متولی ساخت خواهد بود. پس از این مرحله تخصیص پروژه ضورت خواهد گرفت و عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد و پس از تکمیل واحدها به متقاضیان تحویل خواهند شد.

 * چرا پس از گذشت چندین ماه از ثبت نام هنوز هیچ تغییری در وضیعت متقاضیان صورت نگرفته و پیامک اطلاع رسانی ارسال نشده است؟

متقاضیان ثبت نامی مراحل اول تا پنجم (فاز 1 الی 5) پیامک دریافت و از مرحله پالایش عبور کرده و تعیین تکلیف شده‌اند. متقاضیان ثبت نامی مرحله 6 هم اکنون در حال دریافت پیامک از متولی ساخت و مراجعه به دفاتر پیشخوان و تکمیل پرونده می‌باشند.

* روند پیشرفت کار احداث مسکن‌های دولتی ثبت نام شده در نقاط مختلف استان چه میزان بوده است؟

پروژه‌های طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف استان در مراحل مختلف پیشرفت شامل تأمین زمین، فنداسیون، اسکلت و سقف و سفت کاری هستند و به طور متوسط پیشرفت استان تاکنون در این طرح‌ها 17 درصد است.

 * آیا آسیب شناسی برای این طرح صورت گرفته است که مشکلاتی که برای مسکن مهر در برخی از شهرها به وجود آمد، دامنگیر این طرح نباشد؟

بله، پروژه‌های نهضت ملی مسکن متقاضی محور بوده و با تعیین و تأیید متقاضیان پروژه‌ها شروع می‌شوند همچنین مباحث خدمات زیربنایی و روبنایی در این طرح‌ها مدنظر قرار گرفته و به دستگاه‌های ذیربط جهت پیش بینی اعتبارات لازم ابلاغ شده است و در جانمایی پروژه‌ها، پیش بینی‌های لازم شده است.

 * زمان بندی تحویل خانه‌های ثبت نام شده چگونه است؟

پروژه‌های نهضت ملی مسکن از محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی احداث می‌شوند لذا در صورت واریز به موقع آورده توسط متقاضیان بر اساس برنامه زمان بندی (مندرج در قراردادهای منعقده) مدت ساخت پروژه‌ها دو سال هستند.

* آیا امکان ثبت نام سری جدید متقاضیان در این طرح فراهم شده است؟

با توجه به اینکه سامانه متمرکز و به صورت کشوری باز می‌شود؛ در صورت اعلام ثبت نام جدید توسط وزارت متبوع، ثبت نام جدید انجام خواهد شد.

انتهای پیام /