سه‌شنبه 17 مهر 1403

واکاوی نقش رسانه در منظومه دیپلماسی اقتصادی ایران در قبال منطقه آمریکای لاتین

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
واکاوی نقش رسانه در منظومه دیپلماسی اقتصادی ایران در قبال منطقه آمریکای لاتین

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو_ توسعه همکاری‌های اقتصادی با ملت‌های منطقه آمریکای لاتین، جدای از اینکه می‌تواند تاثیر تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی غرب علیه کشورمان را کاهش دهد در عین حال، بر میزان همبستگی سیاسی جبهه مخالف با امپریالیسم غربی و به ویژه امپریالیسم آمریکایی در عرصه بین المللی نیز می‌افزاید. در این نقطه، باید توجه داشت که یکی از پل‌ها و محرک‌های اصلی تسهیل روابط اقتصادی...

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو_ توسعه همکاری‌های اقتصادی با ملت‌های منطقه آمریکای لاتین، جدای از اینکه می‌تواند تاثیر تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی غرب علیه کشورمان را کاهش دهد در عین حال، بر میزان همبستگی سیاسی جبهه مخالف با امپریالیسم غربی و به ویژه امپریالیسم آمریکایی در عرصه بین المللی نیز می‌افزاید. در این نقطه، باید توجه داشت که یکی از پل‌ها و محرک‌های اصلی تسهیل روابط اقتصادی و سیاسی میان ایران و کشور‌های منطقه آمریکای لاتین، استفاده از رسانه و ظرفیت‌های رسانه‌ای شبکه‌ای نظیر "هیسپان تی وی" است.

همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم کشورمان، این دولت توسعه روابط با کشور‌های در حال توسعه به ویژه در منطقه آمریکای لاتین را به مثابه یکی از اولویت‌های اساسی و محوری سیاست خارجی خود معرفی کرد. در واقع، دولت سیزدهم تا حد زیادی تلاش اصلی خود را در حوزه سیاست خارجی، بر کشفِ مناطق و حوزه‌های مغفول در عرصه سیاست خارجی ایران و فعال سازی ظرفیت‌های آن‌ها در راستای منافع ملی کشورمان قرار داده است.

در این چهارچوب، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، مناطقی نظیر آمریکای لاتین و کشور‌های این منطقه که در سال‌های اخیر، رویکرد‌های ضدامپریالیستی قابل توجهی را نیز از خود نشان داده اند و شاهد اوج گیری قابل توجه جریان‌های مخالف با آمریکا و هژمونی غرب در طیف متنوعی از کشور‌های این منطقه هم هستیم، از اهمیت ویژه‌ای در منظومه سیاست خارجی کشورمان برخوردار می‌شوند.

در این راستا، توسعه همکاری‌های اقتصادی با ملت‌های منطقه آمریکای لاتین، جدای از اینکه می‌تواند تاثیر تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی غرب علیه کشورمان را کاهش دهد در عین حال، بر میزان همبستگی سیاسی جبهه مخالف با امپریالیسم غربی و به ویژه امپریالیسم آمریکایی در عرصه بین المللی نیز می‌افزاید. در این نقطه، باید توجه داشت که یکی از پل‌ها و محرک‌های اصلی تسهیل روابط اقتصادی و سیاسی میان ایران و کشور‌های منطقه آمریکای لاتین، استفاده از رسانه و ظرفیت‌های رسانه‌ای است.

از این رو شبکه هیسپان تی وی به عنوان رسانه برون مرزی کشورمان که جامعه هدفِ اسپانیول زبان را در دستورکار دارد از اهمیت قابل توجهی در تسهیل همکاری‌های سیاسی و دیپلماسی اقتصادی ایران در قبال کشور‌های منطقه آمریکای لاتین برخودار می‌شود. موضوعی که به طور خاص از دو منظر قالب تحلیل و ادراک است:

اولا، هیسپان تی وی با کنش رسانه‌ای خود تا حد زیادی می‌تواند زمینه را برای کسب آشنایی متقابل بیشتر میان ایران و کشور‌های منطقه آمریکای لاتین فراهم کند. موضوعی که به ویژه تمرکز آن در حوزه اقتصادی می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو طرف ختم شود.

ثانیا، نباید از یاد ببریم که سال‌ها فعالیت‌های امپراطوری رسانه‌ای غرب علیه کشورمان، موانع ذهنی فراوانی را در اذهان افکار عمومی مناطق مختلف جهان از جمله کشور‌های منطقه آمریکای لاتین جهت توسعه روابط با ایران ایجاد کرده است. در این فضا نیز هیسپان تی وی با نشان دادن واقعیت‌های ایران که فاصله زیادی با سیاه‌نمایی‌های مغرضانه جریان‌های غربی و مخالف با ایران از کشورمان دارند، می‌تواند در رفع این موانع ذهنی کنشگری موثر و راهگشایی را از خود نشان دهد.

در این چهارچوب، هیسپان تی وی می‌تواند فعالیت‌های رسانه‌ای خود را در هماهنگی با اتاق فکر‌های سیاسی و اقتصادی کشورمان، به طور خاص بر تسهیل مراودات ایران و کشور‌های منطقه آمریکای لاتین در 4 حوزه محوری معطوف کند:

اولا، بایستی توجه داشته باشیم که ایران از جمله کشور‌هایی است که تولید و ارائه کالا‌ها و خدمات در آن، با بهایی مقرون به صرفه به ویژه برای کشور‌های منطقه آمریکای لاتین صورت می‌گیرد و همین مساله عملا ایران را به یک شریک اقتصادی جذاب برای کشور‌های این منطقه تبدیل می‌کند. ظرفیت‌های ایران نیز در این حوزه گسترده و بی شمار هستند و نیاز به فعال سازی ظرفیت‌های رسانه‌ای جهت معرفی آن‌ها به کشور‌های منطقه آمریکای لاتین و همچنین فعالان اقتصادی این کشور‌ها وجود دارد. دستورکاری که هیسپان تی وی می‌توان در قالب آن کنشگری قالب توجهی را از خود نشان دهد.

دوما، ایران از ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه همکاری‌های مرتبط با حوزه انرژی با کشور‌های منطقه آمریکای لاتین برخودار است. در این راستا به طور خاص شاهد آن بودیم که در دوران کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران و دولت ونزوئلا، مهندسان و تکنسین‌های ایرانی با سفر به ونزوئلا تا حد زیادی ظرفیت‌های این کشور در حوزه انرژی که به دلیل محدودیت‌های فنی این کشور از مدار خارج شده بودند را به مدار بازگرداند و به این کشور مهم منطقه آمریکای لاتین کمک‌های قابل توجهی را انجام داد. البته که این همکاری می‌تواند با دیگر ملت‌های منطقه آمریکای لاتین که از ظرفیت‌های مهمی در حوزه انرژی برخوردارند نیز ادامه پیدا کند.

سوما، کشور‌های منطقه آمریکای لاتین به دلیل ضعف‌های تاریخی که در عرصه توسعه زیرساخت‌های خود داشته و دارند، نیاز گسترده‌ای به استفاده از ظرفیت‌های دیگران در حوزه فنی و مهندسی دارند. در این حوزه نیز ایران جز کشور‌هایی است که از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است و می‌تواند نقشی موثر را در توسعه زیرساخت‌های کشور‌های این منطقه بازی کنند. بدون تردید معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مذکور تا حد زیادی با استفاده از کنش رسانه‌ای هیسپان تی وی امکان تحقق می‌یابد.

چهارما، در نهایت باید گفت که ایران با اعطای کمک‌های انسان دوستانه و توسعه‌ای به ملل ضعیف‌تر منطقه آمریکای لاتین که دست بر قضا رویه‌های تقابلی را نیز با امپریالیسم غربی در پیش گرفته اند، می‌تواند تا حد زیادی قدرت نرم خود را در میان این دسته از کشور‌ها تقویت کند. دستورکاری که مقدمات آن هم با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات رسانه‌ای امکان تحقق پیدا می‌کند و در این رابطه نیز شبکه هیسپان تی وی می‌تواند کنشگری موثری را از خود در راستای منافع ملی کشورمان نشان دهد.

مجموع این مسائل نشان می‌دهند که هیسپان تی وی در نوع خود، یک رکن مهم از دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی کشورمان در قبال کشور‌های منطقه آمریکای لاتین است و می‌تواند در نقش یک میانبر جهت تحقق دستورکار‌های کشورمان در قبال کشور‌های این منطقه ظاهر شود.