یک‌شنبه 8 مهر 1403

واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده

اهالی هنر نسبت به حملات رژیم صهیونیستی و شهادت سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان واکنش نشان دادند.

به گزارش مهر، شامگاه جمعه 6 مهر ماه جهان شاهد حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیروت لبنان بود. حمله‌ای که شهادت چند تن از فرماندهان و سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان را در پی داشت. در پی حمله به غیرنظامیان لبنان و شهادت دبیرکل حزب‌الله عده‌ای از اهالی هنر، سینما و تلویزیون در فضای مجازی واکنش نشان دادند و این جنایات را محکوم کردند.

در گزارش پیش رو مروری داریم بر تعدادی از واکنش‌های اهالی هنر بر حمله رژیم صهیونیستی به لبنان:

مسعود ده‌نمکی نویسنده و کارگردان سینما از جمله فیلم‌های «اخراجی‌ها» در واکنش به شهادت سید حسن نصرالله با انتشار ویدئویی از وی نوشت: «یا رب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه / این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد»

نجم الدین شریعتی مجری تلویزیون نیز در صفحه شخصی اش با انتشار 2 تصویر نوشت: «زین آتش نهفته که در سینه من است / خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت»

وی همچنین نوشت: «یا أَیَتُهَا النَفسُ المُطمَئِنَهُ ارجِعِی اِلی رَبِکِ راضِیَهً مَرضِیَهً فَادخُلِی فِی عِبادِی وَ ادخُلِی جَنَتِی» (تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگار بازگرد در حالی که هم تو از او خوشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم درآی و در بهشتم وارد شو.) مبروک یا سید.»

سید محمود رضوی تهیه کننده سینما نیز در صفحه مجازی خود اینگونه واکنش نشان داد: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجال صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَلوا تَبدیلًا (در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.»

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما که فیلم «در آغوش درخت» او به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده است، در فضای مجازی خود با انتشار ویدیویی و فرازهایی از دعای افتتاح چنین نوشت: «اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله و غیبه ولینا و کثره عدونا و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین. (بار الها ما به درگاه تو شکایت می کنیم از فقدان پیغمبرت و از غیبت امام ما و بسیاری دشمن ما و کمی عدد ما و فتنه های سخت بر ما و غلبه محیط روزگار بر ما پس درود بر محمد و آلش فرست و ما را در همه این امور یاری کن به فتح عاجلی از جانب خود و برطرف ساختن رنج و سختی و نصرت با اقتدار و عزت و سلطنت حقه که تو آشکار گردانی و رحمتی از توجهت که بر همه ما شامل گردد و لباس عافیت که ما را بپوشاند به حق رحمت نامنتهایت ای مهربانترین مهربانان عالم.)»

همچنین بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم «در آغوش درخت» با انتشار تصویری نوشت: «چقدر سخت است در دوره‌ای زندگی کنی که فوکول کراواتی‌ها به خاطر عطر خوبشان یا پول زیادشان می‌توانند ظلم کنند، کودکان را بکشند، مادری را عزادار بکنند و این چنین وقیح باشند و ناآگاهان همراهشان شوند. جمعی که مصرف گرایی و تجددگرایی کورشان کرده. انگار فراموش کرده ایم عاقبت آن‌که آمده بود در خرمشهر بماند چه شد، یا آن‌که بزرگترین جنگ دوران در جهان را آغاز کرد چگونه نیست شد.

زمان همه چیز را هویدا خواهد کرد. روزی خواهد رسید که همه خواهند دید چگونه آن‌که به راحتی انسان و مهر را می‌کشد در طوفانی محو خواهد شد. آزادگی را هر روز باید تمرین کرد. شاید که رستگار شویم. خداحافظ آزاده.»

ژیلا صادقی گوینده و مجری رادیو و تلویزیون نیز با انتشار تصویری در صفحه مجازی‌اش نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون.»

سعید پروینی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قلب رقه» نیز در واکنش به این اتفاقات با انتشار تصویری نوشت: «اللَهُمَ اجعَلنِی فِی دِرعِکَ الحَصِینَهِ الَتِی تَجعَلُ فِیهَا مَن تُرِیدُ. خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود - که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی - قرار بده!»

مژده لواسانی مجری تلویزیون نیز در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله نوشت: «فَکَاَن الدنیا لَم تَکُن وَکَاَن الاخِرَهَ لَم تَزَل» (مثل اینکه دنیا اصلاً وجود نداشته و آخرت همیشگی و دائم بوده و هست.)

وی همچنین با انتشار تصویر نجات یکی از کودکان لبنانی از زیر آور نوشته است: «کودکی که می‌بینید یکی از نظامیان مسلح حزب الله است که دیشب از آوار بیرون کشیده شده است! چون به گفته اسرائیل ملعون، هدف حملات فقط پایگاه‌های نظامی است.»

سید علی صالحی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار تصویری معروف از یک عروسک در خرابه‌های لبنان که این روزها در فضای مجازی درحال فراگیر شدن است با هشتک «لعنت به جنگ و جنگ طلبان»، «لعنت به اسرائیل» نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد.

مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون. خ» تصویری از دبیرکل حزب الله لبنان همراه با عبارت «انا لله و انا الیه راجعون» و آیه ای از سوره مبارکه المائده «فَاِنَ حِزبَ اللَهِ هُمُ الغالِبونَ» را منتشر کرد.

سید مهدی مفیدی گوینده و مجری رادیو و تلویزیون نیز اینگونه واکنش نشان داد: «وَلا تَحسَبَنَ الَذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَهِ أَمواتًا بَل أَحیاء عِندَ رَبِهِم یُرزَقونَ ((ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.)»

امیر عبدالحسینی مدیر فرهنگی و هنرمند فعال عرصه نقاشی هم در تجلیل از مقام شهید سیدحسن نصرالله به ارائه آیه 23 سوره مبارکه احزاب پرداخت. در این آیه آمده است: «از میان مومنان مردانی هستند که به پیمان خود با خداوند صادق بودند. برخی از آنان به پیمانشان عمل کردند و بعضی به انتظار مقاومت کرده و هرگز عقیده و پیمان خود را تغییر ندادند.»

محسن توسلی خواننده موسیقی انقلابی هم در پیام تسلیت و تبریک خود به مناسبت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان نوشت: «و اما بعد... فَکَاَن الدنیا لَم تَکُن وَکَاَن الاخِرَهَ لَم تَزَل...»

میلاد هارونی خواننده آثار موسیقایی حماسی هم در استوری خود نوشت: «تو رفتی و مانده است در سینه داغت / چه اشکی که بارید ماه از فراقت / ولی مانده روشن در این شب چراغت / تو ما را نشانی علمدار... کجایی؟»

صابر شیخ رضایی گرافیست نیز در صفحه مجازی خود به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله نوشت: «ما فرزندان مکتبی هستیم که پیامبران آن شهیدند، امامان آن شهیدند و رهبران آن نیز شهیدند.»

واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 2
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 3
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 4
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 5
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 6
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 7
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 8
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 9
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 10
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 11
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 12
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 13
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 14
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 15
واکنش اهالی هنر به شهادت شیخ حسن نصرالله / خداحافظ آزاده 16