چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

واکنش بانک مرکزی به انتقادات از وضعیت تورم

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بانک مرکزی در واکنش به انتقادات درباره وضعیت تورمی در دولت سیزدهم، اعلام کرد: به کرات توضیحات لازم در خصوص تغییرات متغیرهای پولی و نحوه مواجه و مقایسه این نوع از متغیرها را با توجه به ماهیت انباره‌ای اعلام و بر لزوم پرهیز از مقایسه‌های دوره‌ای سطح متغیرهای اسمی نظیر نقدینگی و پایه پولی تاکید شده است.

توجه صرف به سطح متغیرهای انباره و بی‌توجهی نسبت به روند رشد چنین متغیرهایی در طول دوره مورد بررسی و اقتضائات زمانی آنها، ناصحیح و گمراه کننده بوده و توصیه می‌شود مقایسه تحولات پولی به طور خاص برای مقاصد سیاستی و تحلیلی متکی بر مقایسه رشد متغیرهای گفته شده متمرکز باشد.

این دولت از آغاز فعالیت متعهد و ملزم به رعایت انضباط مالی و مدیریت هزینه‌ها و کسب درآمدهای پایدار است. کنترل تورم با توجه به آثار وخیمی که در دهه گذشته داشته به عنوان یکی از اولویت‌های جدی مطرح و مورد پیگیری قرار دارد. در این زمینه مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات در حوزه‌های مختلف برای شناسایی و کنترل عوامل موثر بر تورم تدوین و مورد پیگیری و اقدام قرار گرفت که کنترل رشد 12 ماهه نقدینگی و کاهش تورم، نمونه هایی از این اقدامات است.

سایر اقدامات لازم نیز در حوزه‌هایی مانند برقراری توازن بودجه دولت و کاهش کسری بودجه با مدیریت همزمان هزینه ها و درآمدها، مدیریت بازار ارز، اصلاح نظام بانکی و کاهش ناترازی بانک‌ها، مدیریت انتظارات تورمی و تقویت بخش تولید و عرضه کالاها و خدمات مورد توجه و اهتمام دولت قرار داشته است.

در مجموع، دولت متعهد به کنترل تورم و کاهش آن به سطوح زیرین، پایدار و پیشبینی پذیر در میان مدت می داند و دستیابی به این هدف را با اولویت و اهتمام در کنار اهداف دیگری مانند حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال دنبال می‌کند.

البته تحقق این هدف مستلزم همکاری و هماهنگی مطلوبی میان ارکان مختلف تصمیم گیری، سیاست گذاری و اجرای آنها در مجموعه دولت و سایر ارکان حاکمیت است که این موضوع توسط ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و سایر ارکان ذیربط دنبال می‌شود.