پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

واکنش نیکزاد به طرح مجازات اظهارنظر افراد مشهور

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
واکنش نیکزاد به طرح مجازات اظهارنظر افراد مشهور

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده قم درباره اینکه طرح مجازات اظهارنظرکنندگان تنها به عنوان یک طرح مطرح شده و نه یک قانون، گفت: این از مظلومیت مجلس است که درباره موضوعی که هنوز در هیچ جایی مطرح نشده اینگونه جوسازی می‌شود.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در تذکری شفاهی خود گفت: به خاطر طرح‌هایی که حق نمایندگان است هجمه به مجلس می‌شود و مجلس را زیر سوال می‌برند و زحمات همکاران را نادیده می‌گیرند.

واکنش سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به طرح «مجازات اظهارنظر افراد مشهور»

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه طرح مجازات اظهارنظر افراد مشهور در حد صحبت است، افزود: این موضوع هنوز حتی به کمیسیون مربوطه نیز ارجاع نشده و به قانون تبدیل نشده و تا به تائید شورای نگهبان نرسد کسی نمی‌تواند درباره آن اظهارنظر کند و ما وظیفه داریم از کیان مجلس دفاع کنیم و باید توجه کنیم این مجلس طرح‌های اقتصادی خوبی را به قانون تبدیل کرده و هیچ موقع این طرح‌های خوب متاسفانه گفته نمی‌شود و در رسانه ها انعکاس پیدا نمی‌کند.

نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده قم گفت: این از مظلومیت مجلس انقلابی است که قصاص قبل از جنایت می کنند در حالی که طبق قانون همکاران می توانند طرح را ارائه کنند در حالی که این طرح به خرد جمعی گذاشته می شود و وقتی به مرحله قانون برسد قابلیت اجرا دارد.

وی گفت: ما از نقد استقبال می کنیم اما به شرطی که انصاف رعایت شود و کارهای انقلابی که در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انجام می‌شود نیز منعکس شود البته منتی بر کسی نیست اما باید توجه کرد وقتی طرحی مطرح شده و هنوز به جایی نیز ارجاع نشده است با چنین واکنشی مواجه می‌شود که انسان متعجب می ماند.

نایب رئیس مجلس اظهار کرد: باید منتظر ماند و منتقدان ببینند نظر قاطبه نمایندگان ملت در مجلس چیست و آیا چنین موضوعی را به تصویب می‌رسانند یا خیر و اگر به تصویب رسید حق دارند انتقاد کنند و مجلس نیز در مقابل آنچه که تصویب کرده و به قانون تبدیل شده است مسئول است.

به گزارش تسنیم، روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه 6 بهمن خود از تدوین طرحی تحت عنوان «مجازات اظهارنظر افراد مشهور پیش از مقامات رسمی» در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

این روزنامه در توضیح خبر خود نوشته بود: «کمیسیون قضایی مجلس در حال تدوین طرحی است که در مجموع سلبریتی‌ها و افراد مشهور و پرمخاطب را هدف قرار داده است؛ آن هم با نگه داشتن شمشیر مجازات درجه سه بالای سر آنها؛ مجازاتی که طبق قانون مجازات اسلامی، شامل «حبس بیشتر از 10 تا 15 سال» و «جزای نقدی بیشتر از 360 میلیون ریال تا 550 میلیون ریال» است.»

در همین رابطه، کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تسنیم درباره جزئیات بیشتر این طرح، گفته بود که «چنین طرحی در دستورکار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیست.»

وی افزود: «احتمالا این موضوع یک پیش طرح یا پیش نویس باشد اما اکنون چنین طرحی یا چنین عنوانی در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح نیست».

* واکنش سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به طرح «مجازات اظهارنظر افراد مشهور»

لازم به ذکر است که موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز در جمع خبرنگاران در واکنش به این طرح گفته بود که البته این امر روشن است که در اغتشاشات اخیر بسیاری از افراد با دروغ های خود باعث تشویش اذهان عمومی شدند و بر آتش آشوب بنزین ریختند اما اینکه آیا در زمینه برخورد قانونی با این افراد کمبود قانون وجود دارد مسأله ای است که باید دستگاه قضایی نظر دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: بین طرح هایی که نمایندگان پیشنهاد می دهند تا نهایی شدن آنها در مجلس فاصله زیاد است و احتمال منتفی شدن یا تفاوت اساسی کردن بسیار زیاد است و نباید نظر چند نماینده و حتی نظر کمیسیون را به عنوان نظر مجلس اعلام کرد. نظر مجلس فقط بعد از تصویب اکثریت نمایندگان در صحن، مشخص می شود.

به گزارش تسنیم، پیش تر کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «تعیین مجازات برای ناشران اخبار کذب» در دستورکار خود داشت.

بنا بر این طرح - به گفته سخنگوی کمیسیون - هرکسی در فضای مجازی اخبار نادرستی را نشر دهد یا آن را بزرگنمایی کند باید پاسخگوی عملکرد خود در دادگاه باشد و این موضوع برای فرد یا رسانه‌ای تفکیک قائل نیست و همه را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام /